Flatfestival

Ibland, ja ganska ofta faktiskt, så blir det liksom så väldigt trögt börja skriva.. Surfar runt på alla "måste-sidor", kollar FB en gång till *hmm*. Ungefär som när jag gick i skolan och gjorde allt utom att börja med läxorna.. Konstigt, när man väl kommer igång så går det ganska smidigt :-)
 
Vi har haft en massa skoj aktiviteter för oss men jag får nog begränsa skrivandet till Flatfestivalen som var i helgen på Fjällnora nära Uppsala. Vi kom dit redan på fredagen, skönt vara på plats! Både familj och husvagn var med så då krävs det lite planering!
 
Lördag började med ett Working Test, Malin och jag startade båda i ökl. På förmiddagen var vi funkisar för att sedan på eftermiddagen tävla. Nytt för i år var att man var indelade i lag, trevligt sätt lära känna nya bekantskaper på och perfekt för nykomlingar! Malin var med Elda först på "valplek" vilket var lite tips
om träning. Enligt rapport skötte sig sötnöten bra :-) Varm dag så Thomas och barnen var vid baden hela dan.
 
Jag och Polly började med en walk up som första ruta. Fotgåenden, nkl-hunden fick en enkelmarkering och sedan fick vi en dubbel. Polly tog snabbt den första och jag tänkte skicka ut henne mer vänster än där den andra låg eftersom det var stora stenar åt andra hållet. Trams tyckte Polly och tog stenvägen.. Nöjd med fotgående och fokus, lite omständlig avlämning där hon sprang förbi mig ett par steg till att börja med.
 
Ruta två var en dubbelmarkering. Hon övermarkerade den andra men jag lät henne jobba, vill helst inte lägga dem på söksignal utan att de jagar inte markeringen. Domaren tyckte det tog tid (han hade rätt..) och tyckte jag skulle dirigera henne rätt. Det gjorde jag och hon lyssnade faktiskt bra. Nummer två kom in utan problem. Polly kan vara storsprungen och det visade hon här....
 
Trean var en dirigering där nog ökl var snäppet svårare än ekl eftersom det var knepigare väg. Båda låg ute så det gällde att de inte fick vind på den andra! Polly gick fint, jag valde stötta lite för att det skulle bli rätt, ganska onödigt kändes det som. Innan hade man sett nkl-hunden ta in sin men den var åt andra hållet och vållade inga problem.
 
Fyra en vattenmarkering i vassen, hunden såg inte nerslaget. Snabbaste vägen var vassvägen och den tog hon, liten handbollsräddning av mig var nog inte nödvändig ;-)
 
Femman kändes till en början kanon, hon markerade fint markeringen från båt som gick in i vassen. A, perfekt tänkte jag. Polly jobbar bra i vatten och i vassar är hon ganska van. Snabbt ut och simmade distinkt åt rätt håll (bra känsla i magen!!). Sökte lite i vassen men inte noggrant, simmade efter båten då den roddes längre bort och var svår styra tillbaka och blev då olydig. Snöpligt.. Men så kan det går! Trist sluta med en nolla men jag var jättenöjd med de andra rutorna.
 
Malin och Malte hade gjort ett gediget jobb och slutade på andra plats med 83 p, så snyggt! Han blev även domarens val som bästa markör på den ruta Polly nollade.. Polly och jag blev fyra med 70 poäng :-) Jaja, säkert inte sista gången jag blir slagen av dottern *ler*
 
Alla Ryegatarna gjorde fina insatser, så roligt och så stolt jag är :-) Snygg debut av  Pollys syrra Vera som fick 80 p i nkl (dessutom inte förd av matte Agge utan hennes dotter Jessica!),  andra syrran Miso 60 p med en nolla. Som vanligt stabilt av Per och Zorro, 88 p och silverplats i ekl.
 
Grillkväll sedan tillsammans, lite trött var jag allt och vi gick hem i skaplig tid. Tältgrannar fick vi med i form av Karin och Peter, trevligt med fikasällskap på söndagsmorgonen!
 
Utställning och lydnad på söndagen,det var väldigt varmt och kvavt för hundarna som dessutom hade WT och campande i ryggsäcken. Inte optimalt tävla då!
 
Speedy ut bland hanvalparna. På en vecka sedan jag såg honom sist hade hans bakben växt och fronten inte hängt med, han är bra söt Christina ;-) Trea av tre valpar men med HP. Elda kom tvåa i sin klass med HP med finfin kritik. Hon såg lite pluttig ut bredvid vinnaren som snart blir sex månader så det var rättvist, den tiken var fin!
 
Malte kom tvåa i jaktklassen med HP, domaren hade inte mycket klaga på annat än att han var väldigt solblekt (beachblonde hävdar Malte..). Bland tikarna deltog två från oss, syrrorna Miso och Vera. De kom etta och tvåa med HP i en ganska stor öppenklass och Miso slutade som fjärde bästa tik. Roligt att domaren uppskattade syrrorna så!
 
Lydnad i värsta värmen för Vera och Malte (han hade dessutom ställts innan..) medan jag hjälpte till
riva förtält. Vera gjorde ett snyggt program som resulterade i ett första pris i lkl II med tror jag 168 p. Extra imponerande att hon även gjorde detta med inlånade Jessica! Malte var rejält trött men Malin var nöjd med honom trots att det inte räckte hela vägen. Han fick ett andra pris med 148.5 p (tror jag), han missförstod läggandet och nollade även hoppet, slog i på vägen ut och hoppade snett.
 
Det blev en härlig helg med goa vänner och valpköpare. När allt var inplockat efter hemkomsten somnade både folk och fä ovaggade :-)
 
Kameran var med men blev aldrig framplockad *hmm*
 
Ha det bäst!
 
Annica
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0