Söndag

En trevlig kväll blev det här igår då Karin och Thomas kom hit för att titta på sina "barnbarn". Ganska snöig nerfärd blev det för dem, hoppas resan hem idag gick smidigare och att det snöade mindre!




Vi åt middag och tittade på och beundrade alla valparna. De börjar bli riktigt vana vid att stå på bordet och käka leverpastej ;).





Idag kom Jessie efter lunch. Innan dess hade barnen och jag hunnit vara ute med valparna, mer snö har kommit här så nu har de snö till magarna (valparna alltså!) och jag hade även varit ute med de stora en sväng. Polly fick hämta kråka, skata och rapphöna för att träna upptag och avlämningar ute på gården. Thomas hade skottat gångar så dem använde vi som linjetagsgångar... Gick fint men upptagen var inte lika snabba som jag är van vid. Nu var det ganska länge sen som hon tog vilt och hon blev kvickare när vi kört ett tag. Uppehll i träningen är bra men man tappar även en del. Det verkar ju som det kommer bli en utdragen vinter även i år så jag har bestämt mig för att underhålla lite för att det inte ska bli för mycket ta igen när säsongen börjar närma sig med prov. I senaste Apportören var de första proven för våren utannonserade, känns hoppfullt!! Får se när Polly tänker löpa och hur hon kommer ha det med spökeriet..... Vi ska ut när vi är mogna *lovar mig själv inte ha så bråttom...*



Jessie och jag tog in valparna en och en och även de fick testa på apportera skata och rapphöna. Hade även tagit fram en kråka men den var använd förut och jag ville inte använda den för mycket. Viktigt valpar stiftar bekantskap med fint vilt!! De var verkligen härliga att se, vi började med att de först fick hämta kaninbollen ngra gnger för att "komma igång", de flesta sov ju när jag hämtade in dem. De tar fina grepp och bär bollen med fina och orörliga grepp. Övervägande sprang de ut och hämtade och kom direkt tillbaka mot oss men ett par ville gärna behålla bollen lite längre.



Alla apporterade skata och rapphöna, de var jätteduktiga. Fram och kollade vad det var, inget ryckande och slitande i pippisarna utan de plockade upp med fina grepp och kom tillbaka till oss. En valp hade lite tendens ruska men tog sedan ett bättre tag och bar sedan bättre. Ngra hade väldigt snabba upptag, balanserade bara upp apporten, vände och kom tillbaka *ler*. ¨Mycket nöjd med att de var väldigt intresserade av vilt, att alla apporterade (ett par fick vi kasta om men alla bar stolt efter ett tag, med ökat intresse). Vi hade samma vilt till alla elva valparna och de var faktiskt fräscha efter vi var klara, det är inte alltid fallet när småvalpar ska apportera frn början, ibland vill de hellre ruska och slita i viltet. De hade genomgående balanserade grepp, några var lite mer intensiva men ett stort intresse fanns hos dem alla!



Lillmonstret vill gärna hlla kvar i Jessies knä.. Tog en stund innan hönan blev för tung och gled ur geppet..

Tog hela eftermiddagen, det var ett trött gäng som knappt tittade upp när jag stack in huvudet hos dem sen.. Hoppas verkligen jag hinner ut och köra lite bil med dem, ser vad tiden räcker till. Vilt finns framme till imorgon med för jag vill se om de gör likadant igen för att försöka f en rättvis bild av dem. Börjar nog fundera ut mer och mer var de olika valparna ska.. 




Nu är granen klädd, ska bli väldigt spännande se hur valparna reagerar *harkel*

Ha det mysigt allesammans!! 


Kommentarer
Postat av: Karin & co

Vad söta de är! Och duktiga :-)

2010-12-19 @ 23:07:59
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Jessie

Tack för igår!

Blev inge klokare ja inte...vi hörs av mer!



Alla var dom ju helt för goa, gillar ju verkligen den lilla tiken så skarpt!



Va Vexa ledsen igår när ja åkte?

2010-12-20 @ 08:19:47
Postat av: Ingela

Vilka fina bilder! Åååå vad jag längtar att få ta hem min tjej:)

2010-12-20 @ 09:01:12
Postat av: Sonja

Fina bilder på duktiga och stolta valpisar.

Lilltiken är ju bara för mysig, jag tror humöret stämmer med utseendet. Ha,Ha

2010-12-20 @ 12:42:02
Postat av: Magnus med familj

Hejssan,



det var en tid när vi har läst bloggen och det är så fint att se hut valparna växer. Det kommer vara roligt att se dom "live" snart.



Ha det så bra,

Magnus

2010-12-20 @ 21:21:10
Postat av: Anonym

Hejssan,



det var en tid när vi har läst bloggen och det är så fint att se hut valparna växer. Det kommer vara roligt att se dom "live" snart.



Ha det så bra,

Magnus

2010-12-20 @ 21:21:59
Postat av: Lotta

Härliga ljuvliga valpisar :) Tycker Malte är jättefint namn.. men om du vill ha ett förslag på P som kanske går hem så tycker jag PONDUS är ett fräckt namn ;)



GOD JUL & GOTT NYTT ÅR till er alla!!!



Kram Lotta Troja Puma Zäta

2010-12-23 @ 09:00:24
URL: http://www.friden.de
Postat av: Wikstrand

Nu har vi sett Jessicas underVerk:) Lite skillnad på flatvalp och havanaisvalp, Verk är Verkligen en cool kille. Emilia är en så lycklig lillmatte:)

God Jul!

Hälsningar Monica W

2010-12-23 @ 22:51:30
URL: http://www.wikstrand.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0