Höst

Skulle egentligen ha åkt iväg idag på FRK Bergslagens tackträning för oss som var instruktörer förra året. Men hostan vill inte ge sig och jag bestämde mig för att hoppa träningen. Pingla är fortfarande i vila efter pencillinkuren även om hon från och med idag får tävla, det är däremot inte samma sak som att hon är återämtad.. Och Polly, ja hon behöver fortsätta tränas hemma och inte ut och träna bland andra okända hundar. Min tanke var, om jag hade åkt, att hon bara skulle vara passiv. Men, vis av erfarenhet så tror jag att jag hade haft svårt låta bli träna ;-)



Malin och jag åkte istället iväg och tränade lydnad på morgonen. Malin tränade med sina kompisar, Jenny som har lagotton Kex och Gabriella med flatten Floyd. Pingla som är så grymt duktig hemma
blir splittrad då hon kommer till klubben. Bra att hon låg kvar på platsen, såg inte allt eftersom Pingla går bättre om inte jag är i närheten.. Malin också, hon gillar inte mammans små tips *hmm*.

Polly och jag tränade lite också förstås, idag är jag nöjd med att on faktiskt hade fokus på mig och inte allt annat *guldstjärna*. Vi lekte mycket och gjorde några korta fotgåenden (här pratar vi steg..) och början till ett ställande. En kort promenad hann vi också med.

                                   

                                    Malin och Pingla

Och vilka träffar vi på klubben om inte Agge och Vera?? Vera går kurs och det verkade som syrrorna uppskattade träffas. Ja och jag uppskattar alltid träffa Agge  :-)

                                  

                                       Finaste Vera!!

Nu börjar det öka med samtal från personer som är intresserade av Vexas kull och ett besök blev det här på eftermiddagen. Roligt prata hund i allmänhet och flatt i synnerhet. Imorgon kommer så äntligen Vexa... Thomas har köpt material till en ny valplåda eftersom våra gamla är uttjänta och denna gång ska det bli en typ som går fälla ihop efter den är använd. Ska bli spännande se vad mannen kan åstadkomma :-)


                              
                                          Jenny och fina Kex


Några har hört av sig om Valle som ska omplaceras. Trevligt att det finns spekulanter, får se var det landar. Behöver få mer information hur hans familj tycker han är och jag ska jobba för att han ska kunna vara med på avkommebeskrivningen nästa helg. Då kommer nio av elva valpar från hans kull, otroligt skoj. Har ganska bra koll på hur jag tycker kullen är eftersom åtta är FART-testade och jag får rapporter från de andra ;-) Den jag har sämst koll på är just Valle.... Vore perfekt se honom på avkommebeskrivningen, då har jag lättare beskriva hans egenskaper. På lördagen beskrivs fyra av Leias valpar, ska bli previs lika skoj det :)))))))))))). Men det är försts lättare skapa sig en helhet då fler ur en kull beskrivs... Vi har ju en del problem tycker jag i rasen att f fram en jämnhet i kullarna, det spretar väldigt. Det är då bra med ett stort underlag från FART-test, avkommebeskrivningar och MH:n för att få en samlad bild. Om jag ser fram emot nästa helg?? You bet ;-)

                                   

                                            Pingla mitt i rutan.. Ni ser konerna va?? Annars är ni   
                                            lika skumögda som jag är *hehe*


Karin H gjorde mig uppmärksam på att det kommer  nya regler inom utställning från årskiftet. Har bara skummat igenom dem, ska läsa lite mer noggrant sen.. Det jag kunde utläsa var att det kommer bli svårare få tillbaka pengarna om hunden blir sjuk och inte kan deltaga på utställning.. Klokt?? Näh, jag tror det kommer öka att folk tar med sig sjuka hundar itsället. Åh, perfekt med ett helt tjog hundar med kennelhosta i ett ridhus :( Likadant tror jag att karensdagar efter medicinering kommer endel inte bry sig om *suck igen*. Vidare ska man ta bort HP i juniorklass, de ska bara kunna tildelas CK. HP i juniorklass är jättebra tycker jag, ofta är en ung hund lovande men ännu inte av CK kvalité. En flatt ska vara gänglig och ful som ung, de är som bäst då de är äldre.. Ädla viner mognar långsamt! Risken är att man osökt premierar och föder fram hundar som är färdiga redan som juniorer och sen blir för tunga...

Så här kommer det heta nu:

Kvalitetsbedömning
Precis som i dag dikterar domaren en kritik och tilldelar därefter hunden ett kvalitetspris. Efter den 10 januari blir det antingen Excellent, Very Good, Good, Sufficient eller Disqualified.
Om hunden är svårbedömd för att den inte är i utställningskondition eller saknar ringkultur kan den tilldelas omdömet ”Cannot be judged”, vilket motsvarar dagens KEP (kan ej prisbelönas)

Konkurrensklass
Endast de hundar som tilldelas Excellent går vidare till respektive konkurrensklass. Där placerar domaren fyra hundar och beslutar hur många hundar som är av certifikatkvalitet (CK). Det kan alltså vara allt från inga till fler än de fyra som blivit placerade.

I dag kan juniorer, unghundar och veteran tilldelas hederspris. Det försvinner med de nya reglerna. För att veteran ska få delta i veteranfinalen i stora ringen kan istället kvalitetspriset Excellent vara tillräckligt.

Ska bli intressant se hur FRK kommer resonera i avseende valpförmedling. Ett av kraven är 1:a pris i exempelvis ukl/ökl/jkl. Det ser ju ut som kriterierna att få Excellent är högre än 1:a pris, innebär det att Very Good kommer räcka för att gå igenom valpförmedlingen?? Nu har ju rasen inte minsta problem med exteriören, Sverige föder upp exteriört sett väldigt bra hundar. För min del räcker VG gott och väl. Där vi måste bli ännu bättre (i min värld iallafall) är att få fram en bredd arbetsmässigt och att jobba för att förbättra mentala egenskaper. Rädslor och dålig jaktlust börjar bli alldeles för vanligt tycker jag! Där måste vi ALLA verkligen lägga oss vinn om att vända trenden (om jag nu alltså har rätt i mina iakttagelser..)

Trevlig lördag på er!!


Kommentarer
Postat av: Karin och Wilma

Varför är det så många som tycker att det är roligare med utställningar än annan träning? Det verkar ju som det i alla fall, om det är som du säger, att man mer och mer avlar på utseende. Det ska bli väldigt spännande på söndag.

2010-10-09 @ 23:46:44
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Ulla Pietarinen

Hej!



Alltid lika roligt att läsa din blogg och du resonerar så klokt när det gäller arbetsegenskaper och mentalitet. Det du skriver är precis så som jag resonerar, exteriören är rasens minsta problem - värre är det med rädslor och arbetsförmåga! Jag tror att vi är flera som tänker på samma sätt men vi är nog inte lika många.

2010-10-10 @ 17:43:43
URL: http://www.ullasflattar.se
Postat av: Åse R G:sson

Du skriver så bra saker Annica!

En flat ska vara som en "ful ankunge" som helt plötsligt växt klart och blivit en vacker svan!

OCH givetvis lättsamma och tillgängliga i alla lägen och alltid villiga att arbeta tillsammans med sin förare.

2010-10-10 @ 20:14:10
URL: http://kennel.rowanblossom.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0