Imorrn smäller det ;-)

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Jag har varit sjuk så någon kurs med övernattning på Solbacka med jobbet blev det inte. Blir inte av med denna eländiga förkylning, känner mig okey en dag för att sedan bli sämre. Men ett par dagar med vila nu har gjort mig gott och nu mår jag mycket bättre. Ont krut förgås inte så lätt :-)

Hundarna har av naturliga skäl fått ta det lugnt. Skönt att de inte steppar på klorna när det blir några dagar med lugnare tempo!!!

Vexas mage är lagom stor och hon får fortfarande följa med på promenader då hon går i sin egen takt. Jag tror att bara de är "kloka", vilket dräktiga tikar nästan alltid är vad det gäller hushålla med resurserna,  så är det bara bra att de håller igång. En bra grundkondition förenklar valpning och gör att återhämtningen går lättare. För ett par år sedan vill jag minnas hur det argumenterades på en hemsida där uppfödaren hade startat sin tik på prov relativt snart efter valpkullen (givetvis hade de 75 dygnens tävlingsförbud efter valpningen gått!!!). Någon tyckte att man det var oansvarigt.. jag säger tvärtom, en jätteeloge till en uppfödare som hållit sin tik i sån bra grundkondition att de kunde tävla då, all heder till henne ;-) Då är det mycket mer bekymmersamt med de tikar som går i avel som inte är i bra form... Att det oftast tar lång tid återkomma på tävlingsbanan handlar oftast om enligt min erfarenhet att tiken blir ganska "ohörsam" under sin mammaledighet...



Så här vill jag se Pingla igen!!!!

En annan som är ohörsam är Pingla. Hon har helt klart fått tillbaka mycket av orken även om hon har tunnat ut i muskulaturen. Men hon har verkligen tappat mycket träningsmässigt, känns som vi tappat ett år *suck*. Hade jag inte hört att så många andra vars hundar haft Borrelia och hur lång tid det verkligen tar innan de är "back on track" så hade jag varit bekymrad..

Vi tränade tillsammans med Maria idag. Innan så hade Polly gått ett spår och det gick bra. Hon håller ett högre tempo på "hemmaplan" men att spåret legat i 15 timmar bekom henne inte. Jag valde att inte skjuta idag då älgjakten är igång.



Så här hoppas INTE Vexa nu ;-)

Maria hade med sig Smilla och Tosca. Dum nog så hade jag med alla tre, det ska jag inte göra om! Polly är en stor apportlust och så länge jag har kontroll på henne sköter hon sig fin-fint. Men då jag som idag skulle sätta tillbaka Pingla eller svara i telefon så passar Polly på att dra.... inte tillåtet!!!! Jag ska bli stenhård och inte tilåta henne göra så. Sätta telefon på tyst vid träning och lämna de andra hemma som sagt... Jag gillar INTE att hon ger mig fingret *morr*. Det jag gillar hos henne är däremot hennes härliga fart, jaktlust  och härliga attityd i arbete ;-) Pingla fick göra lite och skötte sig bättre ju längre träningen gick. Men som sagt, den ofrivilliga viloperioden har gjort att hon backat rejält. Kommer troligen para henne vid nästa löp´, självklart så ska hon vara fullt frisk då. Men eftersom vi tappat så mycket träningsmässigt så känns det lika bra para henne för att sedan kunna satsa helhjärtat på träning och tävling. Som jag nyss nämnde så brukar det ta tid innan tikarna är tillbaka efter en kull, i allafall så får man räkna med att de tappar i lydnad och samarbete. Ska jag då först jobba upp det under vintern och sedan ta valpar då hon löper till vår/sommaren?? Nä, tror nog det får bli när hon löper. Men hon får gärna vänta lite till, Vexas valpar får gärna vara flygfärdiga då (jaja, de är ju fågelhundar...)




Från helgens träning men ändå ;-)



Polly som liten valp.. Tänk vad tiden går!!
Vill passa på önska Maria lycka till med fotoperationen, hoppas du är på benen relativt snart!

Nu blir det en tidig kväll, har en (förhoppningsvis) supertrevlig men fullspäckad helg framför mig. Imorgon samlas vi på Gesta och där har vi avkommebeskrivning i dagarna två, trevligt umgänge och jag hoppas det blir trevligt med övernattning och att vi får ha det mysigt tillsammans. Mycket spännande förstås att se vad kullarnas avkommebeskrivningar har att säga.

Självklart återkommer jag efter helgen med en rapport!!!!

Kommentarer
Postat av: Karin och Wilma

Visst kan du låna bilder. Grattis igen till dagens bedrift. Jag är full av beundran hur du hinner med allt. Med småbarn och allt.

2010-10-18 @ 20:31:40
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Lisa & Röja

Stort GRATTIS till Pollys Viltspårschampionat, måste missat det igår....

Tack för en trevlig dag i söndags, jättekul att träffa så många syskon, skåningen Zebbe var ju helt fantastik (vi övriga oxå men han lyste lite extra just den dagen, tycker jag) Men då missade jag ju Polly på lördagen;-)

2010-10-19 @ 20:48:27
Postat av: Lisa & Röja

Stort GRATTIS till Pollys Viltspårschampionat, måste missat det igår....

Tack för en trevlig dag i söndags, jättekul att träffa så många syskon, skåningen Zebbe var ju helt fantastik (vi övriga oxå men han lyste lite extra just den dagen, tycker jag) Men då missade jag ju Polly på lördagen;-)

2010-10-19 @ 21:02:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0