Åter i verkligheten

Hallå gott folk, hemma igen efter en händelsrik och rolig helg :-) Mycket att rapportera, risken finns väl att jag missar en hel del. Ni som var med får väl höra av er om jag missat något alldeles väsentligt... Tänk på att tanten håller på bli gammal *hehe*

Kameran var med hela tiden men den var just.. Bara med *suck*. Är alltid fast besluten ta en massa bilder och kommer hem gång efter gång utan att han knäppt ett enda kort. 

Vi åkte i fredags, Malin, Maria och jag. Kom fram ganska sent till Ljusterö så det hopp-i-säng nästan med det samma. Jessie kom inte förrän på lördagen, hon tävlade lydnad i Kil till sent på kvällen. Tyvärr satte Vexa sig upp på platsen, annars var Jessie jättenöjd med hennes attityd. 150 poäng trots platsen var helt okey ;-)

Lördagmorgon blev tidig, halv åtta var vi på Domarudden i Åkersberga och började tillsammans med domaren för "vår" ruta planera upplägget. Vi hade vattenrutan och hade gjort ett i våra ögon kanonupplägg men fick sen veta att vi valt en plats vi inte fick vara på.. Omkastade planer blev det! Jag och Malin började som funktionärer på rutan fram till lunch, efter det körde vi våra hundar och andra Ryegatare tog vid på rutan. 

Läs gärna om hela upplägget på Karins och Misos blogg http://karinochwilma.bloggagratis.se/ : de startade i nkl och har beskrivit rutorna för klassen. Ökl hade förstås ökade svårigheter och eliten var sedan "värst".  Vår ruta hade en ganska enkel vattenmarkering i nkl, den ställde ändå till lite problem för många. Dåliga avlämningar, hundar som tog krånglig väg in, lite pip osv. Ökl bestod av en dubbelmarkering där en gick ner i vassen och den andra var ganska långt ut på blanken. De flesta öklhundarna fixade vassapporten enkelt men hade svårigheter komma ut på öppet vatten och låg kvar i vassen (alltså som jag föredrar göra när jag ska visa mig i bikini..) Elithundarna hade en lång vattendirigering utan någon retning. Lite krångel i vassen här också på vissa ställen men de erfarna hundarna och förarna löste det ändå ;-)

Som sagt, efter lunch startade Polly i nkl o Cola i ökl. Polly skrapade ihop 59 poäng tror jag, tyvärr nollade hon walkupen. Markerade den ena apportern fint men missade tvåan totalt då hon bara fokuserade på skytten. Hon försökte verkligen men det blev ett sök och inte någon markering. Nöjd med henne ändå, hon plockade b.la in fem på söket varav en kom från dirigeringsrutan *hmm*. Springer man fort och söker man djupt kan det bli så.. Vattnet gjorde hon bra, inget att önska bättre där. Markeringarna är jag också nöjd med trots en lite krånglig väg in och ett väl löst grepp som gjorde att hon nästan tapapde apporten. Dirigeringen kunde vara lite mer distinkt, den var inte så lång vilket kan ställa till problem för snabba hundar som inte har lika snabba förare *ler*

Cola gjorde ett gediget jobb. Lite oflyt på söket gjorde att hon bara plockade in tre apporter, hon låste sig lite i skogen. Fin-fina markeringar som jag var mycket nöjd med. Dirigeringen gick hon ut lite långt åt vänster men tog min signal och tecken och fick hem den fint. Walk-upen var väl sådär, ena kastet gick lågt och kastaren sa "jävlar" vilket jag trodde skulle göra att kastet gick om. Men som domaren mycket ritkigt sa så är det ju han som bestämmer detta, jag blev bara lite okoncentrerad och det räckte för att Cola sprang väl långt. Vattnet gjorde hon kanon, riktigt bra trots badande som tjoade och tjimmade för fullt. hade inte en tanke på någon placering men hej och hå som visade det sig att hon fick 77 poäng och en andraplats. Roligt värre! Så nästa år blir det till starta i elitklass på WT *hua*.

Hur gick det då för de andra? Sarah var smart, Wilda har knappt tränat apportering alls och Sarahs mål var att få poäng på en ruta och de fick de, resten var bara erfarenhet. Imponerad av att matte stod fast vid sin plan! Musse hade inte riktigt näsan med, har glömt poängen (sorry Anna) Misos poäng ser du på hennes blogg, bra jobbat! Precis som Karin noterat så kan man behöva lägga upp olika upplägg beroende på hund, vissa ska köra alla rutor efter varann, andra kan behöva vänta.. Och Polly, hon skulle behöva vara ensam med sin matte hela dan ;-)

 Jessie startade Verk bara två dagar efter han fyllt nio månader och blivit "tävlingstillåten". Attans vad bra med 71 poäng i premiären med en så ung hund, riktigt imponerad!! Pingla nollade tyvärr en ruta i ökl, hon knallade på walk-upen, annars gjorde hon fint ifrån sig. Lite vimsande i vassen men annars så. Tror hon fick runt 55 poäng, det är bra med en förarglig nolla i bagaget. Per och Zorro fick ihop 73 poäng och en fjärde plats, attans nära pallen.. Vexas poäng i eliten vet jag inte men jag tror Jessie var ganska nöjd. Hon startade även sin Vega i ökl, har glömt även där vad hon fick *mycket hålla i huvudet*

Efter en lång, lång dag så åkte vi tillbaka till Ljusterö efter pizza inhandlats i Åkersberga. Ett trött gäng hundar och folk somnade sedan sött.....

Upp och på't igen söndagmorgon. Lydnad och utställning stod på programmet. Inte helt enkelt för hundarna kräva attd e ska prestera bra på lydnaden på en utställning där de dels bort borta i två nätter tillsammans med ett gäng andra hundar och sedan tillbringa hela lördagen på ett WT... Malin startade Cola på lydnaden, jag visste inte hur jag skulle må efter operationen. Tror inte det blev några höjdar resultat alls denna dag, i tvåan blev det inte ett enda första pris trots att det var sju anmälda. Musse startade i ettan med lånematte Sarah, de fick ihop 148 p trots en nolla på läggandet. Jag tror de kommer igen på andra tävlingar ;-) Cola nollade fjärren igen *suck suck* och var lite splittrad *läs trött* men kom iallafall på pallplats nummer tre, snäpet innan hamnade Vexa och Jessie. Bra jobbat tjejer! Sarah var nog inte alls nöjd med Pippi i trean, de fick tre nollor vilket inte hänt förut.. Så kan det gå :(

Utställningen då? Trevlig domare som var duktig på anatomi och förklarade hundarnas för och nackdelar. Först ut var lilla Fixa. Hon har precis blivit sex månade och fick tävla med betydligt äldre tikar. Nu är ju Fixa liten redan från början men hon såg pluttig ut.. Fjärde placering ska man vara nöjd med.

Verk ställdes i juniorklass, minst förstås bland hanar som nästan var ett halvår äldre. Men se på sjutton, han vann klassen med HP :-) Fick väl en och annan runt ringen höja ögonbrynet men domaren gillade hans konstruktion och rörelser... Oplacerad i bästa hane förstås, han såg en aning gänglig ut bland "de stora" med all rätt. Molle trea med Hp i jaktklassen, domaren tyckte han var slående men lite för stor, Lite extra virvlar på manken gjorde honom ännu större men till nästa utställning har Anna lovat täcke, visst??

Wilda ställdes i unghundsklass och blev trea (?) med HP. Hon springer "fot" med Sarah vilket ger henne väldigt paddlande rörelser, nästa gång kanske jag ställer henne för då springer hon bättre i vänstervarv. Bra kritik annars!

Vexa och Pippi ställdes i jaktklass tikar, Vexa blev oplacerad och Pippi åkte ut som sista hund innan sista gallringen.

Pingla blev tvåa i championklassen med Hp, domaren tyckte det var lite för mycket "kärlekshandtag" runt midjan. Nöjd med det, hon är ju inte helt tillbaka efter valparna men pälsen är på gång om än inte helt på svansen, den är fortfarande "pinnig". Ställde även Vega, gammeltanten vann veteranklassen med HP. Inga bästa tikplaceringen men vi var belåtna förstås. Verk blev även BIM-junior och Vega BIR-veteran, grattis Jessie. Tänk vad många utställnigsrosetter du fått på sistone *hehe*

Packade in oss i bilen, ett trött och fnissigt gäng. Jessie åkte förbi oss och gjorde tecken att vi skulle stanna. Där och då blev det bestämt att Cola skulle följa med henne hem för ett par jaktträningsveckor i Värmland. Vexa kommer inte startas då vi tror hon snart kommer löpa igen (alldeles för tidigt efter förra gången). Vi hade pratat om det innan men nu blev det så. Kommer bli kanon, Jessie är strukturerad i sin träning och gillar Cola mycket. Jag ska koncentrera mig på Polly och Malte men det är tomt.. Å andra sidan ses vi redan på söndag då det är valpträff ;-) Och seda i nästa vecka då vi har inofficiellt jaktprov i Sala. Nån plats kan finnas ledig där, hör av er om ni vill hänga på den 10e.

Efter en lite annorlunda färd hem där b.la locket till packlinen flög upp på motorvägen och strödde lite grejor från oss på körbanan så kom vi hem, lagom trötta... Och vem som inte låst locket ordentligt.. Gissa tre gånger *hmm*

En aning sliten på nattpasset sedan men nöjd med en rolig helg. Tack alla vänner som gjorde helgen till vd den blev!

Ha det bäst!
Annica

Kommentarer
Postat av: Helena

Grattis alla Ryegatare till fina resultat! Jag grämer mig fortfarande att jag missade allt och i synnerhet att jag inte fick träffa er alla! Och så missar jag det inoff jaktprovet den 10:e också så nedrans trist! Kram

2011-08-02 @ 07:23:11
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Sarah, Pippi & Wilda

Tack för en trevlig helg!

Det var Molle jag startade i lydnaden o han fick 144 poäng med nollan på läggandet men domaren ÄLSKADE verkligen honom o det var jättekul att höra att han har en framtid som lydnadshund, eller hur Anna? ;) Wilda fick tyvärr inte Hp pga henne "horribla" frambensrörelser, som domaren uttryckte det men han sa också att om hon rört sig lite bättre fram hade hon placerats betydligt längre fram än sin 3:e placering, så det bådar ju gott inför framtiden ;) Haha, utmärkt storlek hade hon visst också, min lilla vovve!

Kram

2011-08-02 @ 09:58:28
URL: http://flattar.wordpress.com
Postat av: Karin & co

Är det på kvällen den 10:e? Med dummy eller vilt?

2011-08-02 @ 11:33:55
URL: http://[email protected]
Postat av: Bloggaren

Sarah, tack för hjälp med koorekturläsning, jag hade på känn det skulle bli lite fel ;-)Wilda rörde sig som en Hackneyhäst bredvid sin matte, eller hur Sarah? Och visst var det Molle, jag tänkte rätt men skrev fel.. Karin, vi börjar iallafall tidigast efter lunch. Vilt eller dummy kan man välja.

2011-08-02 @ 16:01:36
URL: http://ryegates.se
Postat av: Anna

Tack själv. Molle är en apportör och nu är det skog och vatten som gäller. Han är en himla go hund att äga, så himla bussig och trevlig jämt. Han gillar lydnaden och är rolig att träna och urhärlig att se men se honom slita i vassen på en jakt är faktiskt ännu roligare. Just nu är han kattmamma på heltid.

Måste ta upp namnen på dina uppfödningar Annika. MUSSE är bror till Pippi och Festis, snart 7 år och Cosmos är pappa. Han startar aldrig annat än på smågrejer, envis och självsäker och väldigt bortskämd. Familjens goshund.

MOLLE är bror till Vilja, 5år och Bingoson. Han tränar och tävlas, jagar och är underbar. Har inga större problem förutom skräck över att bli påhoppad och en jävla fart på jaktprov. Du kanske kan tänka att först kommer Musen och sedan (katt)jägaren Molle??

Ha det bra!

2011-08-02 @ 16:20:12
Postat av: Annica

Anna, har jag inte lärt mig vem som är vem till namnet o alltid säger/skriver fel så kommer det nog fortsätta.. Å andra sidan säger jag fel namn till barn och make med ;-)

2011-08-02 @ 16:27:06
URL: http://ryegates.se
Postat av: Anna

Jag antar du förstår att jag skojar med dej. Klart du vet vem som är vem. Jag har ett elände med Ronjas nya pojkväns namn och har fått bita mej i tungan flera gånger för att inte säga den gamles namn. Det vore katastrof värre än att himlen trillade ner.

Stackars Ronja blir kallad Anna på sitt sommarjobb också och det är väldigt förnedrande för henne, jag kan inte förstå varför...

Kallade du mina hundar för Mosse och Mulle för det gör vissa andra..

2011-08-02 @ 21:49:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0