Vilken bra dag!

Vissa dagar är bara lite bättre än andra :)

Visserligen väldigt trött efter natten, stupade i säng imorse och sov ett par timmar. Första dagen de små var på dagis hela dagen men det hade gått jättebra. Alvin hade fotbollsmatch ikväll och de fick storstryk vilket itne verkade bekomma sonen nämnvärt, det är nog mest skoj vara med..

Idag så har Thomas och jag nio-årig bröllopsdag, tänk vad mycket skoj vi gjort under dessa år.. Och att han har stått ut med mig *hehe' Maken fiffig som vanligt och jag fick två snygga Filippa K linnen i present (nio år är det samma som linne-bröllop..) Ett i fin grön (han vet vad jag gillar) och ett svart. Kanonsnällt, eller hur! Blev sen bjuden på goda kantarellsmörgåsar. Visst har jag sagt nån gång att jag har det bra *ler*

I förra veckan så höftledsröntagde jag Polly. Eftersom hon bröt hasen då hon bara var fyra månader har jag våndats enda sen den 17e april förra året då det blev akut till Strömsholm. Inte något vidare bryta hasen då valpen är i värsta tillväxtfasen, hon lyckades dessutom hoppa över vår altangrind då gipset plockats bort, inte bara en utan två gånger.. Första gången hörde hon att jag tränade Pingla och ville vara med, andra gången så ville hon sällskapa med mig då jag tog ut vilt i hundrummet *harkel*. Inte så bra, grinden sitter högt och efter andra gången haltade hon, fy sjutton vad ledsen jag var! Vi har kämpat med rehabilitering, åkt till Strömsholm och Treadmillat, masserat och kört med viktmanschetter. Och se, hon hade A-höfter och armbågar ua! Ni kan nog ana hur glad jag blev!! Nu ska vi köra hårt Pollan och jag, nu vågar jag hoppas fullt ut!!



Och dagen fortsatte i samma fina anda. Hade mest i ett infall anmält Malte till FRK Bergslagens jaktprov i Hallstahammar. Han har ju precis fyllt nio månader och är fortfarande en bebis. Men han är en så härlig hund med fin jaktlust och förarmjuk. Jag tog det verkligen som ett tillfälle att gå ut och träna och hade inga förväntningar alls. Så stolt över min kille (förlåt, Malins!) som skötte sig alldeles utmärkt!

Han fick ett andra pris vilket var kanonkul! Sju hundar till start och bara två till pris och där var Malte en av dem ;-)) Både han och Vilja (från Lopplådans) fick var sitt 2a pris. Jag är mer än nöjd med lilleman, nu ska vi ligga på sofflocket och äta ostbågar fram tills i vår..



Malte. Har ingen nyare bild för just nu är han helt urfälld!

Han började kanonfint med en vattenmarkering som blev jättesvår då den hamnade i tjock vass istället för på blanken som det var tänkt. Domaren sa att jag kunde få ett nytt kast men jag lät honom jobba, vi var ju bara där för att lära. Attans vad han slet innan han fick tag på fågeln, han gav sig inte utan skulle ha hem apporten, jäklars vad nöjd jag var! Fint fotgående, helt fast i skott och kast och i fint samarbete. Andra vattenmarkeringen spikade han, den var så svår som den var tänkt ;-) Viltet i hand, även från vatten. Skönt! Söket blev svårt, han jobbade på bra ändå men orutin och ungdomlighet lös igenom. Fick ändå in allt vilt trots brist på vind och mycket snår, ris och stenar och stubbar. Eller allt och allt, han plockade in fem och det skulle vara sex.. En iller hade varit synlig så det troliga var att den varit och snott en fågel under matpausen som var innan Malte startades. Kanon gå ut och jobba trots att det varit vilt på fältet!

Avslutade med två markeringar på land och satt sen tyst under passiviteten. Domaren Sune Nilsson tyckte att jag ska ta väl hand om min pärla och det lovar jag.. Vi ska skynda långsamt, tänkt provstart har ju inte varit förrän tidigast i vår så vi har gott om tid. Om jag får låna honom av Malin vill säga ;-)

Text om vår planerade kull finns nu på Valpsidan, tack webban Åse!

Polly

Nu ska jag gå och sova, ska först bara väcka min goe gubben som somnat på soffan..

Ha det bäst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0