Pinglas små

Så, ska försöka skriva lite mer utförligt nu medan de stora valparna, Malte och Bosse, sover sin skönhetssömn efter en repa bus här på morgonen..

Småvalparna äter och sover och gör inte så mycket annat, precis som det ska vara då de är dryga dygnet
unga ;-) Jag passar mest upp på Pingla och ser till att hon (om än mycket motvilligt) går ut och kissar ibland och äter. De flesta tikar brukar ha lite problem äta första dygnen, även de som normalt är hungriga. Pingla äter dock med god aptit och det känns bra då hon ju ska se till att gänget får ordentligt med käk *ler*. Kollar även av tempen på henne regelbundet, den får vara förhöjd efter en valpning men inte för mycket. Pingla är en mycket öm mor som putsar och fixar med de små men också en aning klumpig när hon ska lägga sig tillrätta, man får vara med och se att hon inte lägger sig på barnen..



Valpningen startade kl 01.50 på natten, har knappt varit med om att någon tik valpat udner dagtid så detta var inget undantag.. Först kom en pytteliten hane, han hade nog inte fått tillräckligt med näring. Han viade bara svaga livstecken och somnade snart in. Sorgligt när det händer men ändå naturens gång... sedan kom en till hane, han låg med bakbenen först och utan fosterhinna så det blev att hjälpa till lite få fram honom. Det gick bra och denna betydligt mer rejäla gosse banade vägen för resten av gänget, resten av valpningen gick som smort. Klockan fem på morgonen var alla födda och jag kunde ånyo konstatera att det just nu är ett stim av grabbar här hemma, fem grabbar och två flickor blev det, alla svarta. En alldeles lagom stor kull, iallafall så tycker jag det ska bli skönt då de blir lite äldre då stora kullar verkligen är väldigt mycket jobb. Kul förstås men väldigt tids och arbetskrävande!



Jag har ännu inte vägt valparna, jag ser på dem att de får i sig mat och mår bra. Det gör jag nog här under dagen men viktigast av allt är att Pingla och valpar få ha det lugnt och skönt tillsammans.

Har nog tidigare nämnt attt kullen ska heta på "party-tema" eftersom ju Partypinglan är mamma :-) Och för att flattar alltid anser att livet är en en fest, vadå måndagmorgon??!!. Några namn är Life's A Party, It's My Party, The Party Animal, Get The Party Started, Where's The Party... Förslag mottages tacksamt! Och för er som är nyfikna så kan ni läsa mer om härlige pappa Peak på matte Ninas hemsida, www.retrieverliv.se



Polly har däremot haft lite bekymmer, hon vill inte att hennes matte ska sova på annat ställe än i sovrummet där nere... Nu är jag ju uppe hos Pingla och kommer även sova här i början. Polly som normalt håller järnkoll på mig vid sängdags så jag inte går och lägger mig utan henne (hon vill sova bredvid min säng..) har faktiskt fått vara är uppe hos valparna, Pingla verkar tycka det är helt okey (flattar är väldigt toleranta, iallafall flocken här hemma..). Polly bryr sig inte om valplådan men är väldigt nöjd få vara med sin matte. När jag inte är hemma så är hon gärna med resten av familjen men hon är en riktig mattehund annars.



Igår åkte Hilda hem efter a varit här sedan förra lördagen. Vi saknar den lilla Hilda Huggtand men det är ändå enklare med bara två valpar. Imorgon är det vaccinationsdags för grabbarna. Bosse håller på att förvandlas från en rund klump till en riktigt stilig kille och även om fotot inte riktigt gör honom rättvisa så ser ni lite hur han ser ut idag.  Som jag skrivit tidigare så tycker jag att stenarna verkar vara på väg till rätt ställe och det är ju bra förstås. Ja jag vet, ska annonsera så han får ett eget bra hem! Måste bara ta steget att skriva annons.. Malte som ju är dotter Malins hund blir väldigt glad då hans matte kommer hem från skolan och uppskattar deras stunder med träning. Jag tränar Bosse också, har blivit lite av den varan nu under några dagar men nu ska det bli bättre, han måste ju också stimuleras i avvaktan på en egen familj.   



det kommer mer om valpar, stora och små, och resten av familjen snart!


Kommentarer
Postat av: Margareta, Falcon och Tuborg

Grattis!!!



Själva har vi varit och tagit sprutan hos vetten idag, Tuborg charmade alla i personalen vad gör man inte för frolic och snälla tanten som hade en hel burk, pirayan hade gärna varit kvar.



Kramisar

från familjen Palonto

2011-01-18 @ 16:13:53
Postat av: Maria&Texas

Stort grattis till nya goa bebisar! Både Texas o jag är så trötta nu när vi är på jobbet och gör iordning butiken hela dagarna, vi har inte varit vana att jobba så mycket på sistone!:) Synd att inte Texas kan ranta efter mig hela dagarna sen när det kommer kunder för när han får göra det trivs han utmärkt på jobbet!:)

2011-01-19 @ 22:04:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0