Det var den semestern det..

Blir en tidig kväll ikväll, imorrn är det dags igen börja jobba...

Har varit så skönt med semester, idag sov jag till kvart i åtta vilket är länge sen. Jag brukar vakna mellan sex och sju på morgnarna men det känns nu som jag vilat, njutit och fixat och donat i lagom dos.

Nu på sommaren får vi komprimera våra pass vilket innebär att jag exempelvis kan jobba dag-natt samma dag eller natt-kväll samma dygn. Förut fick vi komprimera tre pass på två dygn och jag tyckte det var perfekt, det passade mig och min kropp perfekt. Nu får vi inte göra så längre pga EU-direktiv för de säger att vi inte mår bra av det... Konstigt att några politiker kan bestämma det, jag har jobbat skift i mer än tjugo år och är kapabel veta vad jag mår bäst av. Att jobba tre nätter på raken däremot när man som jag inte sover längre än till max elva är däremot som att vara bakfull i flera dygn..

Nog om jobbet, har som sagt varit sköna lata dagar.

Malin har varit hos sin pappa och kunde inte tävla förra helgen, det var två tävlingar som missades. Blev lite snål så jag åkte och tävlade Cola igår, mest på kul. För många är det ju ofantligt viktigt att det inte blir några dåliga resultat som redovisas på SKK Hunddata (man läser dessa som Fan läser Bibeln..) men vi håller fortfarande på att klura vad som är bäst träning och tävlingsrutin med Cola. Jag tycker att jag själv var mycket mer dömande förut då jag läste resultat men man kan faktiskt inte döma en hund efter resultat om man inte sett den och vet något om hund och förare. Något positivt med att bli äldre är nog kanske att man kan inse att allt inte är svart och vitt
och att man inte är lika snabb med att döma. Ja, jag hoppas det är så iallafall ;-)

Tillbaka till tävlingen, vi var i Nyköping som hade fina planer och en trevlig klubb. Samling elva när det var som varmast var inte optimalt, dessutom fick vi startnummer ett.. Två hundar på vår platsliggning reste sig ganska omgående och kom till sina mattar. Cola hade då satt sig upp men sedan kommit på bättre tankar än att haka på.. Nja, halvbra start.. Jag har inte siffrorna sen för jag stannande inte så länge. Nia på rutan vet jag men när hon var på sista momentet fjärren så var hon så trött av värmen att hon bara låg *ska inte tävla lydnad med Cola i sån värme!* Vi borde fått en nolla på inkallningen också för precis när jag skulle säga "stå" gjorde förkylningen påminde och jag bara kraxade, Cola blev nog ganska fundersam *ler*



Saga och Zelda

Nu är Malin tillbaka igen (äntligen är alla mina barn hemma!!) och hon kör Cola igen. Hon har haft en genomkörare med storMalin idag och de verkar nöjda alla tre. Många tror att det är superenkelt ta över en hund som redan är tränad som Cola. Men det är mycket smågrejor som man måste tänka på och framförallt i lydnaden som är så pillerpetig. Kroppsspråk, tonläge, belöningsteknik, kommandon, förberedelser och avslut, säger man "ligg" med betoning på "L"?? Eller kanske "I"? Det har varit väldigt värdefullt att som med Pingla att jag och storMalin tränar ihop så ofta vi kan och träffas flera gånger i veckan. Jag kan berätta hur jag har gjort och tänkt och storMalin kan alltid fråga. Men samtidigt är det ju förstås kanon med en hund som Cola som var så bra grundtränad, tar bara lite längre tid klura ut hur man ska göra det så bra som möjligt..



Zelda som fyller åtta år nästa månad. Just nu i minimal päls...

Apropå Cola så var hennes mamma Zelda och Maltes syrra Saga här idag på besök. Zelda blir snart åtta och är i bra form, knappt ett grått strå på nosen och hon for fram i typisk Zeldastil. Hon är tydligen övertygad om att sommaren kommer fortsätta vara varm för hon hade inte ett strå på kroppen utan för dagen endast iklädd bikini.. Roligt såklart träffa Saga igen, det var ett tag sedan. Hon ser trevlig ut med fint huvud och välkroppad, just nu väl sluttande i korset men det kommer rätta till sig med tiden. Och sen så ska ju inte flattar ha spikraka kors utan i standarden står det att de ska ha ett långt och lite sluttande kors för att bäst kunna jobba långa perioder i galopp under en hel dags arbete.. Sedan att många som dömer rasen premierar spikraka toplines är en annan sak 'blink'. Saga ville gärna busa med brorsan men han var mer impad av mormor.. Hon fick stifta bekantskap med fågel och efter en lite tveksam början gick det bättre och bättre. Nån som vet nån i Märstatrakten som säljer vilt förresten?? Saga behöver mer viltträning och Ingela behöver mer vilt... Kul att ni kom idag och tog er tid i alla flyttbestyr!



Zelda igen.

Ävan Malte, Polly och idag även Fixa har tränat med vilt. Tyvärr är Pingla halt, hon har fått en spricka i trampdynan. Vila är väl inte hennes favvosysselsättning precis.. Malte jobbade på riktigt fint både idag och igår och nu har jag kommit på ett bra sätt få honom komma in hela vägen snabbare utan att droppa, håll tummarna för att det håller i sig. Polly har ena dagen briljerat och andra dagen inte lika mycket briljerat.. Men det går åt rätt håll, hon får inte ha tendenser byta bara på vägen in om hon hittar nåt hon tycker är finare..

I övrigt har det varit fullt med ungar här och Alvin och Engla har lekt och badat dagarna långa. Det är sommar det!

Nähä, se till att packa uniform (som säkert krympt i garderoben under semestern) och ställa klockan på fem... 


Kommentarer
Postat av: Ingela

Tack för igår alltid lika trevligt att träffas:)Nu ska jag försöka få tag på lite vilt, känner mig jättesugen att fortsätta jobba med alla bra tips jag fick från dig:)

2011-07-11 @ 14:44:03
Postat av: Jessie, Vega, Vexa & Verk

Kommer jättegärna förbi dig någon gång under semestern å gärna innan den 22:e;) för lite träning/vatten!



Ska försöka komma över utan barn då - så ja kan fokusera bara på Vexa:)



De e ju synd att de inte e nästgårds vettu...

2011-07-11 @ 15:11:35
Postat av: Anna, Hedvig & Hilda

Kul att se bilder på syrran Saga! Hilda har också fått ett långt och brant kors, även lite för brant för min smak. Kul att höra att du tror att syrran växer i det.

Kram

Anna

2011-07-11 @ 16:47:02
URL: http://gyllenevanner.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0