Veckorna rullar på..

Jaja, inte har det blivit mycket skrivet... Var tar dagarna vägen??

Första veckan tillbaka på jobbet har verkligen gått fort även om jag haft en mjukstart..

I onsdags så var vi iväg til Parken Zoo hela familjen och min brors familj, det var väl veckans happening. En rolig och härlig dag med ett gäng busiga barn som sprang sig svettiga mellan alla saker de vill göra ;-)

Ganska lugnt på hundträningsfronten, skönt ibland och säkert nyttigt för hundarna att ladda batterierna precis som för oss.. Malin har däremot varit iväg och tävlat två gånger och då följer jag ju med. Det är faktiskt mysigt åka iväg bara vi två, hinner prata om allt och inget på våra bilresor.

Tror jag skrev i förra inlägget om mina funderingar vad det gäller att tävla och om det då "går dåligt" att många läser SKK Hunddata som fan läser Bibeln (alltså snabbt klassar en hund som mindre bra bara för att resultaten inte är lysande..). Men Malin och Cola behöver komma ut och tävla ihop och de behöver erfarenheten. De behöver hålla koncentrationen uppe ett helt lydnadsprogram och att utföra moment under tävling, det går inte återskapa under träning. Om någon drar slutsatser bara genom att skumma resultat så får de väl göra det...

I torsdags var vi iväg till Kopparbo, det var långt som s*tan. Jag kollade bara jätteslarvigt då jag anmälde och det var inte förrän jag knappade in på GPSen som jag insåg att det låg i Dalarna *himlar med ögonen*. Tävlingen gick inte mina tjejers väg utan det blev alldeles för många nollor, så kan det bli ibland. Lite ovanlig plan som låg ganska nära vattnet, trodde Cola skulle sikta in sig på det.. Mycket folk runt ringen, barnvagnar, andra hundar och folk som satt relativt tätt inpå. Nyttig träning, nu vet man hur det kan se ut men inte gjort hittills *ler* Men vilken trevlig plats!! Riesenklubben hade läger där och som jag förstod det en hel vecka, å vilken grej! Tänk om Flatklubben skulle ha en sån vecka.. Träningsgrupper, ett par tävlingar (tror riesen hade utställning också) och en massa umgänge med likasinnande! Jättefint ställe med härlig sandstrand och plats för många både i stugor och husvagnar. Och helt fel åka så långt var det väl inte, vi fick mycket tid umgås dottern och jag..

Igår var vi till Boxerklubbens lydnadsprov i Hallstahammar som de anordnar i samband med en utställning. Ganska livligt här också... Malin och Cola började sååå fint, fick en nia på fotgåendet ochd et var verkligen kanonfint!! 8.5 på läggandet som var snabbt men ett dk förstörde ltie. Tyvärr så hade en annan tävlande ställt en väska (extern belöning) precis på bandet in till planen/rutan och den fick Cola se direkt efter inkallningen (väskan var dessutom väldigt lik Malins..) och hon störtade fram och tog en leksak ur väskan.. Hmm, där tapapde Malin ganska mycket koncentration och resten av programmet blev inte lika bra som det startade. Men jag tycker att de går framåt! Nu gäller det få Cola även göra fjärren på tävling, hon tror hon slipper då.. På träning far hon upp och ner som en gummiboll! Så Malin hade innan bestämt sig för att gå fram till henne och korrigera genom att göra momentet när henne. Bra jobbat, hoppas det ger utdelning i framtiden!!

Vill passa på tacka storMalin som peppat Malin på ett bra sätt, inte lätt vara 16 och vara ute och tävla alla gånger.. Tack även till alla andra goa vänner som engagerat er i min dotter, så härligt att hunderi kan vara så här.. Man hjälper varann och peppar varann *gilla!!!* Och eftersom Malin har en mamma som tycker lydnad är ganska mycket pilleri-pet så är det ännu bättre ;-) 

Igår kom Hilda hem till oss, Maltes syster. Anna och Fredrik är på semester och då får Hilda vara på kollo hos oss. Ni som såg Vexakullen kommer säkert ihåg vilda Hilda, hälften så stor som de andra men dubbelt så ettrig :))))) Jag lovar att hon ser till att det går undan här hemma hos oss, allt ska göras i 180 om man heter Hilda..

Ha det bäst,

Annica


Kommentarer
Postat av: Sofie, Zimply, Bonuz & Ezzet

Tjena!

Bra skrivet om det här med att tävla! Så himla lätt att dömma ut någon pga många starter, har själv blivit rätt stressad av detta tidigare men känner nu bara att skit samma!



Känner igen problemet med fjärren. Bonuz har haft problem med den på tävling och bara låst sig helt, inte gjort ett skifte. På honom tror jag det har berott på att jag på träning inte väntat så länge mellan skifterna utan kört på rätt snabbt. På tävling är det fem lååång sekunder och då hinner han frysa fast i marken och dessutom upptäcka världen utanför planen.... Kanske inte är samma problem för Cola men det är annars ett tips, vänta typ 8-10 sekunder mellan skiften på träning så de vet att det kan komma ett efter lång tid också.



Hoppas de får ordning på allt! Bara att tävla på!



Kram på er! (från en som också uppskattar låånga bilresor med sin mamma! ;) )

2011-07-18 @ 11:12:37
URL: http://www.zimply.gundogs.se
Postat av: ulle,mio,max

Heja Malin o cola;) Klart man måste ge sig ut o testa;) Jag är likadan, o mios hunddata e inte heller så jäkla fager;);) Fast de e ju världens bästa mio för det;) O ja är SÄKER på att cola är det ozå;);)



kramen från oss

2011-07-18 @ 22:44:29
Postat av: Sarah, Pippi & Wilda

Bra Malin! Våga agera på tävling, det har du igen tusenfallt nästa gång (haha, trust me, i know ;))

Kram

2011-07-19 @ 14:36:49
URL: http://flattar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0