Varmt och skönt!

Milda makter vilka fina dagar!!

Vår är ju tävlingssäsong och jag är så glad och stolt för er alla som varit ute och tävlat och gjort det så bra :-)

I fredags så blev Vera med matte Agge SE VCH, tjohoo!! Verkligen raskt marscherat, anlaget togs i höstas och sedan satte snön stopp för fortsatt spårande. Men så på tre snabba starter under en vecka i öppen klass så blev hon champion, jösses vilken framfart i spårmarken!! Så här lät omdömet på sista provet : 

Ett utmärkt spårekipage, bra tempo, trevligt framförd. En tik som inte lämnar något åt slumpen. Mycket noga.



SE VCH Ryegate's Running Wild Running Free "Vera"

Grattis Agge, jag vet att du verkligen förvaltar den lilla bruna pärlan väl :)

Senare samma dag så var Majken och Ronja iväg och tävlade lydnadsklass två och galant så fixade de sista ettan för att kunna lägga till ännu en titel innan namnet, LPI LPII TJH(RH) låter ju kanon ju :-) Även de är duktiga på så mycket och jag önskar lycka till i högre klass sök framöver.. Frågan är hur du hinner?? Duktiga är ni hur som haver!! Klassvinst blev det visst också...



Ronja i full fart!

Brorsan Zorro och Per har varit ute på jaktprov även denna helg, förra helgen plockades ju en etta och de behöver en till för att kliva upp i elitklass. Attans nära igår då de tog en tvåa på Uppsala provet, bara en hund fick en etta och Zorro enda tvåan så det var nära, nära. Gjorde ett kanonjobb då bägge markeringarna från parkamraten låg kvar på vattendirigeringen efterom den andra hunden inte bärgat dem. Tänk vilken retning, skott och kast som man inte får ta men som ligger kvar, utan iväg till en dirigering. Zorro grejade det och tog rätt men domaren var inte riktigt nöjd ändå.. Jag tycker det skitbra reda ut en sån sak!



Per och Zorro

Jag och Malin med Pingla åkte på lördagen iväg till Örebro och startade på jaktprov. Jag ahdee med mig både Polly och Cola, lite stressigt med bara en hund emellan men det var tvunget eftersom jag skulle iväg och jobba sen.

Polly visade tyvärr att hon var ung och inte riktigt mogen provsituationen. Inget konstigt egentligen, hon är ju bara 16 mån. Man kan klart konstatera att allt kan hända på prov. Först ut var en markering på land. Spikade markeringen men tog inte kråkan??!! Jag stod där som en fågelholk, hon är väldigt spontan på vilt med bra grepp och kråkor och kaniner är helt klart favoriterna! Hade jag trott något annat skulle jag valt lägga på en signal då hon var vid viltet man jag var helt oförberedd. Hon jobbade fint med andra markeringskråkan på land och gjorde vattnet kanon. Jobbade tidvis riktigt bra på söket men tog inte kråkan helt spontant men bättre än den första. Nu låter jag henne mogna lite och så är vi på't igen.



Pollan (eller som Helena säger, Pollan-Nollan...) Japp, så får hon heta efter denna helg!

Idag när vi tränade så var hon precis som vanligt med kråkor och gjorde en kanondirigering på vatten (bättre än både Cola och Pingla...) så det finns mycket gott i henne, ska bara mogna i huvvet ;-)

Cola gjorde ett fint jobb provet igenom, på minus ett mindre bra fotgående som inte finns vid träning. Från och med nu är det perfektion som gäller, vi ska inte tappa poäng på sånt! Mycket bra markeringar på vatten och land. Söket svepte hon in snabbt och enkelt och det riktade söket med. Många hundar hade svårighet med vattenmarkeringarna då de hamnade bakom en liten ö, det fixade mina fint. söket låg både på land och vatten och delvis i ganska snårig terräng. Bra, hamnar det en fågel mitt på en äng kan jag gå hämta den själv ;-) Hon är väl lös i sina apportgrepp och kan nästan tappa viltet eller behöva ta omtag. Blir bättre och bättre med mer viltträning.



Cola

Jag åkte sedan och vidare till jobbet. Malin och Pingla startde på slutet och även de gjorde ett väldigt bra jobb! Malin ringde mig på jobbet och var lite lagom förvirrad, det var debut för henne på prov och hon trodde det gått bra men hade ingen riktig koll...

Jojo, visst gick det bra och både Cola och Pingla fick ettor!!! Härlig debut av Cola och härlig återkomst av Pingla där jag fick hela förra provåret spolierat. På våren löpte hon först då det var prov och fick sedan en kraftig öroniflammation (har varken haft det förr eller senare..). Hösten startade vi men den lilla arbetsmyran var sig inte lik.. Nä, det är man inte med Borrelia i kroppen!! Lång konvalescens, en valpkull och nu tillbaka :-)  Malin valde att även starta på söndagen i ökl, det fanns platser kvar. Där lyste väl det faktum att de inte riktigt hunnit träna ihop sig på de få veckor Malin tränat henne. Mycket löste de fint men både land och vattendirigeringarna blev för självständigt. Domaren tyckte ändå hon hade många fina egenskaper och trodde absolut att prisen sitter till hösten tänk det tror jag med ;-) Och tänk, du hann göra ett släpspår på morgonen innan du for och starta *hehe* Nu har vi sommaren på oss fila på vattendirigeringar och walkuper! Cola behöver mer träning av dubbelmarkeringar och vattendirigeringar hon också...



Pingla

Ett väldigt bra arrnagerat prov var det med fint väder, trevlig och sympatisk domare som även såg till att de hundar som nollades gick därifrån med bra minnesbilder. Härliga funkisar och trevlig publik gav bra stämning :)

Så, en rolig helg rasslade iväg snabbt. Jobbat fyra kvällar nu på raken dessutom så nu är det dags umgås mer med familjen igen :)

Ha det bäst!


Kommentarer
Postat av: Sarah, Pippi 6

2011-05-10 @ 12:26:19
Postat av: Sarah, Pippi & Wilda

Ooops, går inte så bra att skriva med bara vänster ;)



Ett STORT grattis till alla framgångar den senaste tiden vill vi önska till alla inblandade :)



Vi hoppas på ett snabbt tillfrisknande av en klumpig matte så att vi också kan visa upp lite snygga resultat ;)



Kramar

2011-05-10 @ 12:33:16
URL: http://flattar.wordpress.com
Postat av: Karin & co

Klart hon inte kommer med kråkan om du ser ut som en fågelholk. Kråkor bor väl inte i fågelholkar, tänkte Polly ;-)



Vilka starter och vilka meriter! Grattis till alla lyckade resultat!

2011-05-10 @ 21:44:11
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Helena

Härligt och stort grattis till alla som varit ute och startat på diverse aktiviteter med infina resultat!! Näää det var ltie tasktigt av mig att rimma på Pollan....... ;) Vi är iallafall helimpade av er insats....nästa gång blir det ett rakare prís men då blir det svårare att rimma, hehe!

2011-05-13 @ 09:42:48
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: Lotta

Åh vilken härlig läsning!!!

GRATTIS till ALLA duktiga vovvar med mattar och hussar.



Hoppas vi stöter på varann på något jaktprov i höst :)



Kram

2011-05-19 @ 07:30:07
URL: http://www.friden.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0