Helgens bravader

Fick precis samtal från Jessie, hon hade fått punktering utanför Örebro på vägen hem.. Trist! Micke är på väg till undsättning, vi pratade just on hur schyssta våra män är som ställer upp så vilket gör att vi kan hålla på med vårt stora intresse. Thomas har idag varit och köpt vilt åt mig i Lindesberg som jag glömt agtt jag beställt... Vilken tur jag har honom <3 ! Nu håller jag tummarna för att Jessie kommer hem i någorlunda acceptabel tid och att Micke är en hejjare på däcksbyte...

I fredags hade vi en riktig myskväll här hemma vilket alltid slutar med att jag somnar på soffan *hmm* Barnen och jag fick bestämma mat så då blev det tacos :)

Lördag morgon åkte jag och Malin iväg till Arboga för lydnadstävling. Polly startade sin andra gång i ettan men reste sig tyvärr då det var typ fem sekunder kvar på platsen, attans. Gjorde sen ett fint program och denna gång förväxlade hon inte några moment. 142 p trots en missad plats känns helt okey, linförigheten började lite svajjigt men gick bättre och bättre. Lite glädjeskutt vid sidan av Malin drog ner lite men Pollan Trollan hade kul!

Jessie kom med Verk som skulle debutera i ettan, han är ju bara elva månader gammal. Tycker vi har en bra inställning (om jag får säga det själv) när vi tränar och tävlar de små, det ska vara skoj och inte på allvar! Verk var verkligen jätteduktig och såg ut att tycka det var jätteskoj vara med matte ute på plan. De missade tyvärr ställandet (där Verk gjorde ett superfint läggande..) och hoppet vilket drog ner hopplösa 50 poäng. Trots detta fick de 133 p (typ), så himla duktiga! Verk har just lärt sig snabba lägganden så han vill gärna visa upp dem..

Malin tävlade med Cola och de två sista tävlingarna har ju hon varit supertråkig-efter-löp-okoncentrerad. Men nu gick det fint och de fick 173 p och kom tvåa. 10a på fjärren och nia på rutan :)))) Tyvärr bara en femma på hindret men det blev fel då Malin glömde be dem sänka till lilla Colas nivå. Själva moméntet gjorde hon kanonfint men hon slog i rejält då det var alldeles för högt. Bra känsla för Malin att ha tillbaka sin gamla hund igen! Som numera tituleras LPI LPII SE VCH :))

Vi åkte hem och tog det lugnt en stund, sen lämande jag och familjen Jessie ensam för att åka upp till Stockholm och fira bror och systerson. Jessie fick som tur var sällskap av stora Malin så de tränade hund och käkade thaimat :)  Konstigt att inte Jessie följde med och hälsa på min familj *hehe*.

Trevligt på släktkalaset men tyvärr blev min mamma dålig så vi fick kalla på ambulans.. Mamma är ju 89 år och hon hade nog druckit för lite vätska under dagen, det var varmt med alla ljus tända och ganska intenstivt med tjuotalet personer. Som tur var gick det bra, mamma återhämtade sig efter en stund och min systerdotter följde med henne hem och hade extra koll på henne inatt. Otäckt!

Upp tidigt imorse och så åkte vi till WT i Sorunda. Kartläsaren Jessie tyckte vi skulle se mer av landskapet så vi irrade runt en stund... Men med trevligt sällskap kan man irra länge :)))

Började med Malte i nkl. Även Verk och syster Hilda var med och ynglingarna var bara med för att komma ut i nya miljöer och med nytt folk och nya hundar, inget annat. Vi bygger långsamt för kommande säsonger! Klok Anna med Hilda som inte gjorde stationer som Hilda inte tränats för. S härlig lilla kvicksilversnabba Hilda när hon förstår vad hon ska göra. Malte började kanon med en 20 poängare på första dirigeringen, såå nöjd med hur han lyssnade och bara gick rakt ut! Walkupen med brorsan hade mycket positivt i hans attityd, gick lugnt och fokuserat vid min sida. Lyckades inte nåt vidare med markeringarna då han inte låg kvar och jobbade i rätt område, det ska vi jobba på i vinter!! Ynka fyra poäng men nöjd med lugnet och stadgan. Verk var lite yvig men duktig p den andra, 13 poäng tror jag han fick.

Tredje stationen var två enkelmarkeringar i högt gräs, här fick vi dagens nolla. Duktig markör men förstår precis som på walkupen inte att man måste ligga kvar och jobba i rätt område. Verk gjorde likadant så nu har vi mattar en plan :)))

Fjärde var en dirigering igen där de skulle upp för en backe, först igenom högt "oplogat" gräs. Lyssnade fint och gick ut bra. Vet inte poängen men den borde blivit ganska bra. Nöjd med att han gjorde så fina dirigeringar, det känns som en bra grund stå på.

Sista rutan var en lite längre och svårare markering men i för Malte mer välkänd terräng. Jag safade lite och blåste närsökssignal vilket drog ner det till 17 poäng, han spikade den fint och det gjorde även brorsan. Nöjd med 57 poäng trots en nolla och en fyrapoängare.. Så behaglig och trygg!

Malin med Pingla kom sedan, ökl började lite senare. Valde att inte starta Polly, hon var ju väldigt löpseg då anmälan gick ut och tre hundar är lite mycket starta. Eftersom Cola ska starta i ekl nästa säsong ville jag starta en sista gång i ökl.

Både jag och Malin var nöjda med våra mål för dagen, fina fotgåenden, inga knallningar och en lugn tyst attityd. Lilla Fixa var med och miljötränades och uppträdde exemplariskt. Malin och Pingla började knepigt på första stationen där Pingla markerade dligt, sen jobbade de upp sig. Vet inte var de landade men målen var uppnådda :)))

Cola började med en station där det först var en markering och sedan skulle de dirigeras upp till en närliggande dunge där det låg apporter bakom trädlinjen. Vet inte ngra av Colas poäng men rutan kändes okey med lite nerdrag för att hon inte tog första stoppsignalen klockrent.

Walkupen var en dubbel för öklhundarna. Cola var lugn vilket kändes bra hon kan vara lite het i walkuper. Spikade första men trasslade till det på nummer två, dagens sämsta apport för henne.

Dirigeringen sen gick till samma kulle som i nkl menavståndet i obanad terräng var längre. Tog signal o tecken kanon, toppen. Jag fick avdrag för att jag stöttade henne väl mycket på vägen ut men jag ville det skulle vara helt rak och kände mig nöjd med valet att stötta lite mycket.

Sista stationen var den långa markeringen. Mörkgrön dummy mot mörk bakgrund var svårt, likaså blev det lite terrängbyte på slutet. Arg på mig själv att jag släppte Cola lite långt i fotgåendet, det belv en onödig cirkel runt skytten innan vi startade. Men markeringen gick desto bättre, hon satte inte en fot fel på väg in eller ut. Avdrag för fottramset förstås.

Vi stannade inte kvar på prisutdelningen men Per ringde och sa att Cola och jag hade kommit trea av 25, slagen av två duktiga labbar. Osäker på poängen men över 80 trodde Per. Strulet på walkupen kostade oss onekligen poäng men jag är väldigt nöjd men vårt samarbete, Colas lugn och samtida fokus.

Nu gott folk blir det en stund i soffan och sedan sova..

Grattis till Pippi och Sarah för ännu en klassvinst i trean med 269.5 poäng, nu är ni i toppenform! Skönt att Pollybrorsan R's Wild Wild West (ni som följde dem i valplådan.. Big Bengt alltså!) röntgats med A-höftr och armbågar ua.

Ha det bäst!




Kommentarer
Postat av: Sarah, Pippi & Wilda

Jo, toppform men nu blir det inga mer tävlingar utan vintern kommer att ägnas åt att träna in elitmoment ;) Tur att man har 2 hundar om det börjar suga i tävlingstarmen...



Grattis till era resultat!



Punktering? Då svänger man in på närmaste gård o ber om hjälp, fick jag göra för några veckor sedan eftersom jag inte kom åt reservdäcket utan att lyfta ur hundburen...



Kram

2011-10-16 @ 20:57:40
URL: http://flattar.wordpress.com
Postat av: Anna

Haha, även jag har fått punktering och fick hjälp på en gård. Det var kanon, tre snälla grabbar som fixade däcket inne i en uppvärmd verkstad, mycket bättre än att ringa sin man. Så gör man Jessica, helt rätt Sarah...Hoppas du kom hem iallafall, så jäkla frustrerande att bli stående en söndagskväll i mörkret, trött och frusen och längta hem.

2011-10-16 @ 22:26:32
Postat av: Jessie, Vega & Verk-Mannen

Fast ja hade de ganska bra, 40 min väntan i en varm bil, bra musik å en kudde;)



Man har väl en sambo av någon anledning?!:) Hehehe...



Tack Annica för en trevlig helg!!



Kramen å träna safe & noga nu!

2011-10-17 @ 20:03:46
Postat av: Elli

Grattis Malin vilka fina poäng ni fick ihop, dessutom ett Lp till:-)

2011-10-18 @ 07:16:05
URL: http://www.ellraz.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0