Upp som en sol..

Dags summera denna sista helg av jaktprov, nu är säsongen så gott som över. Blev inte mycket till säsong för oss, först bortlottad och sedan löp..

Helgen slutade väl inte riktigt som jag hoppats, jag och Cola var iväg till Brunnsholm idag och antingen var hon rejält trött efter resten av helgens äventyr eller så börjar hon ta efter Polly och hamna i samma efter-löpsdimma..

Vi behövde inte vara där förrän tio idag, skönt. Trevligt prov som såg väldigt lätt ut, bra domare och öppen mark i en fårhage. jag gick i par med en labbe och vi fick till att börja med varsin enkelmarkering, redan där tyckte jag Cola inte var lika distinkt som hon brukar, hon är ju markeringsdrottning här hemma. Sedan vidare där jag först skulle ta en landdirigering. Jag missuppfattade domaren och trodde den var längre bort än den var, klantigt av mig. Jag såg nog vimpeln för min parkamrats vilt, annars behöver jag nog ha glasögon på oftare.. Lite tungstyrd va hon trots det korta avståndet, när hon sedan är vid fågel står jag och tycker hon ska gå längre ut *hmm*. Men fågeln kommer in och så byter vi plats och Cola får en dubbelmarkering. Den kommer in men inte heller nu med någon stil. Dags för söket och min tanke när vi börjar är "yes, nu har vi chans jobba upp oss, Cola är ju en viltfinnare av rang" Men nä, hon är inte alls sitt vanliga jag utan joggar lite lätt ut och plockar förvisso in några vilt men inte alls på ett effektivt vis utan lite mer "jaja, jag gör väl det då". Snacka om att tappa hakan! Kan väl bara konstatera att det där att hundar inte är maskiner visade sig i full blom idag.. Den jag gick i par med gjorde heller inte klart provet så det blev ett snabbt prov *harkel*

Trist att säsongen slutade så men det är bara bryta ihop och komma igen.. Cola har sovit sen vi kom hem så hon behövde nog vila..

I fredags efter att jag sovit klart så åkte jag och Malin mot Kisa och jaktprovet i Öknahult. På vägen stannade vi till hos Minna som har Melker för att träffa honom tillsammans med en bekant från Örebro. Trevligt, mycket prat förstås och gott fika ;-) Bra start på vår roadtrip med andra ord!

Vi kom ner ganska sent till Öknahult ganska sent och installerade oss i stort sett bara på vårt rum i vandrarhemmet. Sov väl sådär, både vi människor och hundar.. Svinkallt på rummet när vi kom dit och sedan blev det desto varmare men täcken och kuddar var fortfarande råfuktiga. Ja ja, vandarhem i slutet av september är lite off season. Men skönt vara på plats på morgonen!

Malin var första reserv och hade flyt och kom med, himla kul då hon hängde med på vinst eller förlust. Polly startade i nkl. Bra upplagt prov, ganska snårig terräng men inga konstigheter. Polly har sedan löpet varit väldigt disträ, hon var ju jätteduktig på KM men har annars varit i efter-löpdimma. Hon brukar ju jobba på i hög fart men gick igår mest och lullade runt. Med facit i hand så borde jag dragit henne men jag tog en chansning. Drog henne däremot från Brunnsholm idag ;-). Hon gjorde bra amrkeringar på land och vatten och ett bra linjetag. Söket började bra men hon mattades ganska fort. Hon fick en trea i nkl och det var det pris hon borde ha. Bra domare och trevligt upplägg som sagt, bara hormonstinn hund...

Ökl rutan var riktigt snårig, som en östgötsk djungel skulle jag säga *hehe*. Cola gick i första par och jag är väldigt nöjd med henne. Hon fick först en dubbelmarkering som hon fixade lätt trots att den hamnade i rejäl sly. Parkamraten gjorde en landdirigering som inte var lång men som gick över ett dike och fick man ut dem för långt åt vänster kände de viltet i båten.

Sedan var det en vattendirigering som var lååååång. Den gick diagonalt över en vik och hundarna fick inte gå upp på "fel" sida av ett par stenar. I viken låg även båten som drog lite extra. Cola var lite ohörsam och gick upp där innan hon skulle och fick sedan inte med sig apporten. Sedan en dubbel på vatten som var ganska kort och lätt, inga problem. Söket var i rejäla snår och man såg inte hunden något. Snabbt som ögat sprang hon in allt vilt, mycket duktig. Sen var det den andra hundens tur ta vatten och sök och sedan gjorde Cola landdirigeringen vilken gick bra och parkamraten gjorde landmarkeringarna.

Cola fick en tvåa och det var jag jättenöjd med, hennes styrka låg i markeringsarbetet, hennes suveräna sök med god viltfinanrförmåga samt kanske till liten del att honj iallafall gick ut i rätt riktning på vattnet även om hon tog landvägen för tidigt och misslyckades. Sen fixade vi ett godkänt spår också och det var ju bra :-) Särskilt då det tas bort från proven från årskiftet :)))

Pingla gjorde även hon ett godkänt spår och fick en trea på provet, snubblande nära en tvåa skulle jag tippa. Fina markeringar, bra landdirigeringar, bra sök men inte heller hon fick in vattendirigeringen.. Malin hade ju sett att Cola gick för snävt så hon försökte styra Pingla mer rätt ut. Då fick hon istället söket som låg till vänster i näsan..

Träffade en massa trevligt folk förstås, inte ofta jag träffar Anna men desto roligare när vi ses. Träningskompisen Annica från Eskilstuna var också där, tänk att vi måste åka till Kisa för att träffas *ler*. Hennes duktiga goldentik fick även hon en tvåa då det blev strul på vattendirigeringen även för henne. Nu jäklar få du sluta prenumerera på tvåor Annica!! Ingen hund fick en etta igår, vet inte hur det var idag.

En rolig helg är till ända, nu blir det mer tid hemma hos familje på helgerna. Ja, inte de helger jag jobbar förstås..

Ha det bäst! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0