LIte om FM och annat

Idag fick vi till en bra träning vid vatten. Både i och bredvid :)
 
Det var jag med Polly, Cola och Malte (Cola fick vara hemma och ta det lugnt, hon är betydligt tröttare än vanligt och blev itne särskilt upprörd när vi åkte utan henne.. Jag tror det är dräktighetshormoner jag ;) Malin med Fixa, Annica med Nikki och Lasse med Lydia. Vi körde sök då det är gott om pors på stället och det ju luktar gabska mycket. På slutet jobbade vi i par där en fick hämta markeringar efter att den andra tagit in en dirigering i gungfly. Bra träning!!
 
Kom inte hem förrän vid elva i söndagskväll efter semestern, blev verkligen till att utnyttja ledigheten till fullo.. Började sedan jobba dagen efter så man kan lugnt säga jag ligger efter i hushållsarbetet *hmm*
 
FM blev verkligen en kul upplevelse där höjdpunkten var Helena och Lystra i final i nkl, Såg ut som de inte gjort annat när de släntrade in på finalarenan.. I grundomgången hade de 73 p och gjorde finfint ifrån sig i finalen. I denna klass kastade man en enkelmarkering som hamnade dolt. Det gick både på tid samt dömdes efter prestation. Lystra gick ut rätt och låg kvar väldigt bra i området, tog nog en aning längre tid på sig än den som vann bara men jobbade hela tiden övertygande. Tvåa av 87 anmälda i en klass är inte fy skam!! Stort grattis!!
 
 
Helena och Lystra
 
Jag brukar ju vara duktig på att snacka och på lördagen när Helena började ana att hennes poäng skulle räcka till final sa jag kaxigt "om du kommer till final bjuder jag på fika.." Så, det var bara fixa det till söndagen *harkel* Jag och min stora trut! Jag bodde inte kvar utan åkte mellan Yxnerum och Lysingsbadet där Thomas och barnen var kvar, tog en och en halv timme enkel resa. Var sedan tvungen åka och hämta familjen där nere sen efter tävlingarna för att lasta på husvagnen och åka hem..
 
På lördagen tävlade Hilda och Verk i ukl, Malte var med och hejjade på syskonen. De gjorde båda två bra ifrån sig. Verk hade 20, 20, 15 (blev väl yvig i en kort markering) och Hilda någon poäng efter. Man hade sedan en ruta med viltsök. Personligen tycker jag inte man ska blanda vilr/dummies och framför allt inte på unga/orutinerade hundar. Ganska många hundar reagerade/nobbade vilt denna dag ch då var det även såna som är mer rutinerade. Hilda och Verk saknar lite viltvana och denna ruta blev väl knepig, Då man har vilt på en ruta innebär ju det att de måsta vara klara för B-provsstart även i ukl. Hilda hade flyttat på en trut men inte tagit upp den sponant och Verk hade visserligen tagit allt vilt fint men fick inte så många poäng då han fick kommenderas. Bra gjort med så lite viltträning!!
 
 
Lystra
 
Helena och Lystra samt Karin och Miso startade i nkl, de är syskon till Polly. Lystras bravader står det om ovan och Miso fick poäng på alla de tre första rutorna, bra på två men så en lite väl lätt bakdel vid vattnet... Även hon tyckte truten var ful (hon var i gott sällskap som jag skrev) då den rutan nollades. Kul ändå att hon var på hugget!
 
Jag tycker nog att man kanske ska titta på det här med vilt på ett FM, är det en tävling eller egenskapsbedöming? Hoppas man kan titta på det till nästkommande FM (som nästa år är hos oss i Bergslagen!!) Skulle onekligen underlätta att slippa ta hand om vilt till kanske 300 startande...
 
Per och Zorro startade i ekl och det gick inte riktigt som de tänkt sig. Bra jobbar på söket (även om han var väl stor och tog för sig på nästa ruta) men så har de ju också varit med förr. En missad dubbelmarkering blev deras stötesten denna gång men jag är säker på att de kommer igen. Synd att jag inte han se något av ert jobb bara!
 
Som sagt. roligt se finalerna som vanligt och lite mervöst titta på Helena och Lystra.. Måste erkänna jag gömde mig lite bakom Karins axel :)
 
Såg att FRK Bergslagen ska ha en prova-på-dag den åttonde september (tror jag det var), läs mer på deras hemsida!
 
Ha det gott,
 
Annica
 

Kommentarer
Postat av: Sarah, Pippi & Wilda

Ett JÄTTESTORT grattis till Helena o Lystra!!! Så jäkla bra gjort :)

Men FM är väl en ren tävling? Det trodde jag iallafall...

Kommer du ner till utställningen i helgen?

Kram

2012-08-16 @ 08:38:49
URL: http://flattar.wordpress.com
Postat av: Maria&Texas

Stort grattis igen till Helena och Lystra!:)
Tycker absolut du ska försöka "prata bort" viltet till nästa år, i så fall vill vi också vara med!:)

2012-08-16 @ 11:14:14
Postat av: ulle,mio,max

GRATTIS här ozå Helena o Lystra;) Strååålande jobbat;););) Grattis även övriga ryegetare som gjorde fin-fint ifrån sig;);)

kram från oss

2012-08-17 @ 16:19:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0