Skön helg

Jag har ledig helg denna trettonhelg och det har varit skönt att Thomas även var ledig igår, långledigheter gillas :) Malin börjar skolan på måndag men resten av gänget får vara lediga även måndag... Det hade jag alldeles glömt och eftersom jag jobbar imorgonnatt så får Thomas tråckla lite med sin syrra och ha med Alvin och Engla till jobbet på förmiddagen. Richard däremot tycker nog det bara är skönt att få sova ut, antar att vi vaknar ungefär samtidigt :)

Malin och jag var ute och tränade markeringar idag, bara en kort stund innan det blev mörkt. Innan så hade jag varit ute på en skön skogspromenad, härligt nu när det fryst på lite! Och på förmiddagen var vi riktigt duktiga och hyrde släp och röjde i garaget, det behövdes verkligen eftersom det bara var en smal gång ta sig fram därute :P Så skönt få det fixat! Tydligen inte bara vi som bestämt att det ska bli ordning och reda detta år, det var kö på sopstationen..

Igår var vi iväg och tränade lite lydnad, Polly tycker det är dunderskoj men blir lätt distraherad om något annat händer, vi måste ut mer på klubben. Och sen kan man ju fundera om hon verkligen är renrasig, jag tror det är en del känguru i henne :))

Pingla fick köra några moment och vi fokuserade på attityd och belöningar, gick kanon. Malin tränade bara Malte, han gör bra framsteg tycker jag. Cola fick vara hemma, något hon inte är nöjd med.. Tur att hon hade Vilja som sällskap men imorgon åker Vilja hem.. Ja, Vilja tycker iallafall hon är ensam hemma hos oss när jag inte är där, resten av familjen räknas visst inte..

Pinglas juver blir mer rosa för varje dag och nu har de börjat svälla lite. Känner man på buken då hon ligger ner kan man ana en "bulle" där valpar ska ligga i livmoderhornen, känns bra :))

From nyår så har man genomfört något som heter HD index som är ett nytt sätt kontrollera HD kan man säga. Fem raser är uttagna från årskiftet och där ingår flattar, som jag förstår för att vi har bra status på HD/AD. Lite krångligt innan man kommer in i det men man kan göra provparningar på Avelsdata. Index på höfter är satt på 100, får en kombination lägre än 100 så innebär det en risk att kullen får ett sämre resultat än genomsnittet. Man tar nu hänsyn till släktingars resultat då man bedömmer index och inte bara föräldradjuren och ved de har för status. Pingla-Melker fick 111 vilket då är över och det gör att kombinationen har ett "bättre" resultat än genomsnittet. Känns bra :) Sen är det andra faktorer också som kan påverka om en hund får skelettrubbningar, för mycket motion, för högt hull osv under uppväxten spelar in. Men ändå en trevlig start :))

Imorrn blir det träning här kl 11. Varma kläder, arbetsvillig hund, pipa och lite fika värma sig med kan vara bra attribut :)

Ha det gott,

Annica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0