Träningsåret har börjat..

Även långhelger har ett slut och så var det måndag igen.. Men en skön start på veckan med några minusgrader och rena hundar éfter skogspromenad, det är jag inte van vid!

Skönt att det torkat upp i skogen, nu kan Cola följa med om hon är ordenligt bandagerad. Hon har inte blvit mullig av att vara så mycket still som hon varit sista månaden utan istället har hon tappat kropp och muskler. Hon har även fällt en massa både av underull och täckhår och det som är kvar är av Svintokvalité, det är inte ovanligt efter ett trauma. Så för tillfället ser Colingen ut som en liten mygga...

Nån som inte ser ut som en mygga är Pingla, hon börjar mer likna en blivande matrona ;) Hon är Thomas ständige föleslagare i köket och har sin plats på första parkett på dörrmattan vid altandörren, där har hon full koll men är inte i vägen.. Perfekt tycker hon *ler*. Jag förstår henne, jag har ständigt varit utsvulten vissa perioder i livet *hehe*

Visst börjar det bli lite ljusare på eftermiddagarna eller är det bara ett önsketänkande?? Idag sov jag efter natten men hann ändå vara ute en lång stund och kunde både gå den långa promenaden och träna lite linjetag och närsök utan att behöva famla hem i skymningen.. Hurra!!



Hade med kameran hela tiden men det blev inte tid fota.. Sista minuten bild medan vi samlar ihop alla dummies och är på väg hem..

Träning här hemma igår och då hämtade även Helena hem Vilja. Elli kom hit innan vi började och fick Mascot trimmad. Han ser precis så slynglig ut som de ska vid ett års ålder :))

Vi fokuserade på markeringar i lite svårare terräng till att börja med, Thomas var med och skötte apportkastaren och skulle på annat sen. Nästa gång börjar vi med fler övningar som fokuserar på stadga och lydnad, de kan särskilt de unga behöva. Vi hade också ett närsökområde och de fick varva markeringar och närsök till att börja med. Sedan gjorde vi fem targetområden och gick på en walkup där jag och Jessie gick på flankerna med var sin kastare.

Walkuper är ju bra om man tränar hundar som är i olika stadier eftersom man kan variera och försvåra alternativt göra det lättare beroende på hund.

Jag hade Polly och är i stort sett nöjd med henne, hon har utvecklats mycket sedan i höstas. Så länge hon är vid min sida är hon stadig och går lugnt och uppmärksamt utan tendens till stiss eller knallningar. Är jag däremot för långt ifrån kan hon tjuva :P Men så nöjd med hur hon mognat. Synd att jag skickade henne på en sista dirigering där jag inte uppmärksammade att dummyn hamnat i en tönbuske, det var klantigt av mig.



Malte, Hilda och Verk

Malin körde Malte och jag har lite svårt hålla tyst, kommer säkert med kritik som inte alltid är så psykologisk *skäms* De är inte samtränade ännu och jag måste lära mig att de ska få utvecklas i sin takt..

I övrigt så var Jessie och Verk samt Anna och Hilda med från Vexakullen, Pinglasonen Mascot med Elli och så Pollys syrror Miso och Lystra samt mamma Vilja som mest fick vara standby, något hon inte riktigt uppskattade.. Och så Per med Zorro som kan lära en och annan t.ex mig) att föra hund på ett lågmält vis och Zorro som är härligt styrbar är en fröjd för ögat.

Vi höll på från elva till jag tror nästan klockan var halv-tre, då var hundarna lagom möra och vi lagom frusna...

Har redan planer på var man kan förlägga träningen nästa gång, då blir det i lite annan teräng :)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Snygg brun triss, och tack för i söndags! Syns om två veckor igen =)

2012-01-09 @ 23:05:36
Postat av: Anna, Hedvig & Hilda

Snygg brun triss, och tack för i söndags! Ses om två veckor igen =)

2012-01-09 @ 23:06:15
URL: http://gyllenevanner.wordpress.com
Postat av: Karin

Tack för i söndags. Lite ringrostiga, dags att komma igång nu med träningen :-)

2012-01-10 @ 08:02:56
URL: http://karinochwilma.blogggratis.se
Postat av: Helena Bäck

Hej! Följer bloggen och tycker det ska bli spännande att träffa dig, familjen och hundarna den 21 jan. Speciellt Pingla som vi hoppas bär på många bebisar så vi kan få bli ägare till en ny flat.



Hälsningar Helena Bäck

2012-01-10 @ 14:45:42
Postat av: Elli, Razzel o Mascot

Tack än en gång för en trevlig o nyttig träning! Här filar vi på hemläxan o det går riktigt bra, tydlighet= viktigt!! Ser fram emot nästa!!

2012-01-10 @ 19:18:54
URL: http://www.ellraz.dinstudio.se
Postat av: Bloggaren

Anna, du får vänta tills den 29e, då är nästa träning :) Karin, jag har klurat lite.. Nu sätter vi igång! Helena, ska bli väldigt träffa er med :) Elli, jag visste väl att ni skulle ha nytta av hemläxan.. Tänk en tjatig Annica på axeln när du är ute o tränar.. Konsekvens, tydlighet, hela tiden vara steget före.. Och belöna rätt betende :P

2012-01-10 @ 23:06:29
Postat av: Anna

Det låter som ni tränar målmedvetet!

2012-01-12 @ 10:43:32
URL: http://molleomusse.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0