Jakten på poänger..

 
 
 
Har varit helgen mantra :)
 
 
Det blev som ni säkert förstår en tidig kväll i fredags efter smällen med bilen, även om allt gick bra så kanske jag inte var på topp... Vaknade ändå i hyfsad form på lördagen, den här k*rringen är seg minsann :P
 
Upp och iväg till Örebro där FRK Bergslagen hade premiär för Poängjakten. Upplagt som ett vanligt WT (fast med fyra istället för fem stationer. Eftersom ett par av omgångarna kommer vara på kvällstid så insåg vi at vi inte kommer hinna dessa klart innan det är beckmörkt.) Stationerna var lika ett vanligt Wt men här får du själv bestämma om du vill köra säkert med lätta utmaningar eller om man gamblar och satsar allt.. Gissa vad jag valde *hehe*.
 
Här skulle det varit fler bilder men det gick inte ladda upp :( Återkommer! 
 
 
Valde att starta alla tre, alltid nyttigt komma ut i ny mark, med funkisar och lite "tävlingsnerver* 40 kr per start gör ju att det blev pengar över till lördagsgodis med.. Startade Malte och Polly i nkl (de får gå i klassen året ut) och Cola i ekl. Så himla skoj att även Pollys syskon Texas och Bonzo startade samt Maltes brorsa Verk och Pinglas son Mascot. Lät som ni alla tyckte dagen gav en del och att få träna "skarpt" och at gossarna skötte sig riktigt bra. Helt okej köra på sånt man klarar av, detta är ju ett ypperligt tillfälle ta tag i fotgående, avlämningar och sånt.. Väl kämpat alla två och fyrbenta, så stolt över er och vilka fina framsteg ni gjort!!!!
 
Första station var en ren markeringsruta. Man kunde välja tre svårighetsgrader på kasten och även om man ville ha enkla eller dubbla. Först ut med Malte, mesade mig lite och körde en dubbel samt en 15 poängare o en tjuga.. Han spikade allt och det blev bra poäng. Polly valde jag de två tjugopoängarna för, hade inte innan kolla bara att man INTE fick använda visselpipan och det gjorde jag.. Men nöjd ändå att jag gjorde det för hon tänkte byta område och det ville jag inte. Så ynka 15 p för henne. Cola valde jag samma upplägg som Polly och då var pipan undanstoppad ;) Snabbt och enkelt fick hon en fullpottare med 50 p.
 
Ruta två var dirigering och markeringar. Man kunde välja kortare avstånd, linjetag som de först sett då det lagts ut, dolt linjetag som skulle tas efter markeringarna eller så det som gav mest poäng, knivig dubbelmarkering med ordentlig längd och över dike som skulle tas in EFTER de tagit en dold dirigering. Jag fick övertyga Polly att dirigeringen verkligen var där jag sa men det gick. Hon spikade markeringarna riktigt fint, pluspoäng till henne och fullpoäng till oss :) Cola fick också full poäng, lite bättre dirigering men lite yvigare markeringar.. Malte spikade dirigeringen, fick in den ena markeringen men det andra blev för svår. Så nöjd att han ändå försökte och in kom den sedan men då på "övertid". Jag tror han fick 30 p (50 var max på alla rutor)
 
Trean var så en närsöksruta. Kanonjobb av alla tre, här var de synnerligen effektiva och allt kom hem. Dock slog Jessie och Verk oss med ett par sekunder ;) Fem dummies skulle in och det fanns en maxtid. Denna hade man nog kunnat sänka men det är svårt beräkna innan man kört rutorna.
 
Sista station var en "femväppling" alltså fem markeringar som kastades efter varann och så fick man bestämma hur många som hunden skulle ta in. Två var enkla, tre lite knivigare. Återigen nöjd med det bruna gänget där vi siktade högt (alltså ta in alla fem). Friskt vågat hälften vunnet och just denna dag blev det bra utdelning på att chansa, full pott för de bruna.
 
En jättetrevlig dag, lagom nivå och härlig stämning. Så himla trevligt! Tack alla som gjorde att det blev ett så roligt arrangemang! Vi var ganska lagom många med, kan bli tungrott om man är för mycket folk eftersom alla behöva hjälpa till också. Väldigt lättsamt och lekfullt, kanoners!
 
 Jag och Malte vann nkl på 175 p, Polly på en andra plats med 165. Jessie och Verk vann ökl med 180 p och Cola och jag vann ekl med 200 (alltså max) poäng. Och resten av gänget var också jätteduktiga :)
 
Jessie och Emilia samt deras hundar följde med oss hem, vi var inte klara i Örebro förrän vid fyratiden. Thomas hade fixat tacos, jordgubbar med grädda och till barnen grillade marshmallows.. Bra man jag har :))) Barnen lekte och vi vuxna och hundarna chillade på kvällen.
 
Upp igen denna morgon, kanske inte så jättepigg men det gick efter ett par koppar kaffe. Vi skulle tävla lydnad, Aussieklubben hade tävlingar på EBK. Malin med Fixa skulle varit med men fick istället åka till Strömsholm med sin andra hund som gjort sig illa. Attans också! Håller tummarna för att det går bra med honom efter ett par dagars vila.
 
Tror både Polly och Verk var rejält trötta efter helgens äventyr så tävlingarna belv inte mycket skryta om. Polly var otroligt seg på linförigheten... Märkte redan på platsen att hon var trött, fick en nia pga dubbelkommando vid uppsättandet, tror Pollan tyckte hon låg bra :) Vi ryckte upp oss lite efter linförigheten och slutade faktiskt på 160 p, ibland gott folk har man tur. Jag kan inte säga att jag var nöjd men jag kan ha förståelse för att hon inte var på topp. Så ett första pris alldeles på håret och det räckte till en pallplats med av åtta startande. Verk nollade fjärren och hoppet och det går ju inte.. Även han var trött på platsliggningen och la sig på sidan för att koppla av... Han kan ju inte alla moment riktigt men det är skoj se en så alert kille.. Ännu mer alert var han visst i Kil i fredags då han exploderade i inkallningen och sedan fortsatte i samma stil.. Underhållande med andra ord:))) 
 
När prisutdelningen var avklarad så åkte vi till Ingela och Mats, kul för Jessie få se Saga som är kullsyster till Verk och Malte. Pingla blir kvar där en vecka till så vi är på det säkra med löpet. Hon kändes oneklgien hemmastadd där och inte nämnvärt berörd att jag kom på besök.. Jo, tror hon gillade att hon fick ett förstärkt matförråd *hehe* Roligt träffa Caroline med familj också!
 
Vi åkte hem hit, Emilia hade varit här och lekt med Engla hela tiden vi var borta och tant Vega hade även hon varit här. Jessie åkte sedan hem och nu ska jag äta middag och umgås med Malin som kommit hem från Peace And Love. Och ikväll kommer Richard också!!
 
ha det bäst!!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0