Blött blött blött..

Sommarlov och inte så bra väder, då blev det en tur till biblioteket och en rejäl hög böcker och cd-skivor till barnen och en minst lika stor hög böcker till mig... På sommaren ska det vara lättsmälta böcker så därför blev det (förhoppningsvis) hårdkokta deckare. Ska ge Mons Kallentoft en ny chans, den första jag läste av honom imponerade inte på mig.. Och så ett par av Katarina Wennstam, Alfahannen tyckte jag var ganska bra.

På eftermiddagen var Malin barnvakt och jag åkte iväg till Lilla Träskaten för vattenträning med Jens och Sofia. På Träskaten finns fantastiska marker och värdparet Jill och Peter är väldigt trevliga, kolla själva på www.retrievertraining.eu :)

Vi var sex ekipage, ett par som jag träffat tidigare men också några nya bekantskaper. Bland annat en jätteduktig och trevlig tollare, alltid extra skoj med lite ovanligare raser bland alla korthår :) Och med det inte sagt att det finns en massa härliga labbar med förare :P Fick ju träffa Sofias nya engelska gula valp *labbe såklart* Spike och han var alldeles, alldeles underbar.... 

Vi började med markeringar på vatten med kluriga igångar. Som vanligt så är dessa instruktörer väldigt petiga och val av egen väg i accepterades inte.. Och det är ju därför jag så gärna tränar för dem, jag har en väldig tydlig tendens slarva med grunder (fort, fortare fortast har alltid varit min paroll..) och det håller ett tag men inte i långa loppet... Nu är det skärpning och grunda, grunda grunda.

Jag hade med mig Polly, hon är ganska het vid vatten och jag såg det som ett utmärkt tillfälle även få träna förväntan med henne.

Efter markeringarna blev det dirigeringar, även här fick jag bassning för att jag lät henne välja för mycket. Avlämningar vid vatten måste också vara annat än handbollsräddningar..

Vi delades sedan upp i grupper och jag och en till åkte ut med Jens i båten. Tränade hundarna på att apportera från båten, jättekul tyckte både vi och dom. Polly förstod snabbt vad som förväntades och hade inga problem ta sig ur. Lite klurigt förstå att man skulle bort från båten och in i vassen för att söka men även här trillade poletten ner snabbt. Och attans vad blöt jag blev när jag skulle hiva upp henne i båten igen :P

Tillbaka till bryggan och då gjorde vi vattensök. Samma sak här som tidigare under passet, hon skulle ta den väg jag anvisade och inte vad hon tyckte själv (alltså den lättaste vägen..) Även över en liten å och upp i tjock och tät vass där de verkligen fick jobba för att komma upp, inga problem för Polly som hade kunnat hålla på jobba hur länge som helst..

Vi avslutade med korv uppe hos Jill och Peter, skönt de har partytält för nu vräkte det ner.. Pingla fick komma ut och lufta sig lite, hon hade varit med i bilen. Hittade snabbt en kompis i Peter som bjöd henne på korv och hon hade lite koll på småvalparna som busade omkring.

Såg ett så himla fint visselpipsband som Gerd med sin Thorsvilabbe hade, fick tipset gå in på Thorsvis hemsida där en länk finns till tillverkaren i Norge. Så nu har jag beställt ett också och hoppas på att det går fixa enligt mina önskemål.. För det är ju så, det hänger betydligt oftare en visselpipa runt min hals än ett smycke.. Och då kan jag gott ha lite bling bling på det jag använder :))) http://evys-pipband.blogspot.com/

Såg att äntligen MH resultat för Malte och brorsan Ossian kommit in på SKK Hunddata! Två härliga killar med fina egenskaper. Ossian tränas i bruks och då gillas hans inställning till allt :))

Domare 1 STANGVIK STIG  
  Känd mental status    
  1a.Kontakt hälsning : 4    
  1b.Kontakt samarb. : 4    
  1c.Kontakt hantering: 4    
  2a.Lek 1 leklust : 3    
  2b.Lek 1 gripande : 3    
  2c.Lek 1 grip/dragk : 3    
  3a 1.Förföljande : 3    
  3a 2.Förföljande : 5    
  3b 1.Gripande : 1    
  3b 2.Gripande : 1    
  4.Aktivitet : 3    
  5a.Avst.lek intresse: 3    
  5b.Avst.lek hot/aggr: 1    
  5c.Avst.lek nyfiken : 3    
  5d.Avst.lek leklust : 3    
  5e.Avst.lek samarb. : 1    
  6a.Överr. rädsla : 2    
  6b.Överr. hot/agg : 1    
  6c.Överr. nyfikenhet: 4    
  6d.Överr. kv. rädsla: 1    
  6e.Överr. kv. intr. : 3    
  7a.Ljud rädsla : 1    
  7b.Ljud nyfikenhet : 5    
  7c.Ljud kv. rädsla : 1    
  7d.Ljud kv. intresse: 3    
  8a.Spöken hot/agg : 1    
  8b.Spöken kontroll : 4    
  8c.Spöken rädsla : 1    
  8d.Spöken nyfikenhet: 4    
  8e.Spöken kontakt : 4    
  9a.Lek 2 leklust : 4    
  9b.Lek 2 gripande : 3    
  10.Skott : 2
 Det var Maltes.

Ossian beskrevs dagen efter och fick vara med på ett Boxeruppfödar MH. Det var roligt se honom, Ossian hade verkligen dunderskoj!!

Domare 1 HJÄLM LEIF  
  Känd mental status    
  1a.Kontakt hälsning : 4    
  1b.Kontakt samarb. : 4    
  1c.Kontakt hantering: 4    
  2a.Lek 1 leklust : 5    
  2b.Lek 1 gripande : 5    
  2c.Lek 1 grip/dragk : 4    
  3a 1.Förföljande : 4    
  3a 2.Förföljande : 4    
  3b 1.Gripande : 5    
  3b 2.Gripande : 5    
  4.Aktivitet : 3    
  5a.Avst.lek intresse: 3    
  5b.Avst.lek hot/aggr: 1    
  5c.Avst.lek nyfiken : 5    
  5d.Avst.lek leklust : 5    
  5e.Avst.lek samarb. : 2    
  6a.Överr. rädsla : 2    
  6b.Överr. hot/agg : 2    
  6c.Överr. nyfikenhet: 4    
  6d.Överr. kv. rädsla: 1    
  6e.Överr. kv. intr. : 2    
  7a.Ljud rädsla : 1    
  7b.Ljud nyfikenhet : 5    
  7c.Ljud kv. rädsla : 1    
  7d.Ljud kv. intresse: 3    
  8a.Spöken hot/agg : 1    
  8b.Spöken kontroll : 4    
  8c.Spöken rädsla : 1    
  8d.Spöken nyfikenhet: 5    
  8e.Spöken kontakt : 4    
  9a.Lek 2 leklust : 5    
  9b.Lek 2 gripande : 5    
  10.Skott : 1


Du ville ju ha nåt jobba med, eller hur Sonja *flinar*

 Fint att gossarna är nyfikna och inte har några kvarsående rädslor. Hoppas fler i kullen samt även de i Pingla-Peak kullen kommer ut på MH! I Pinglas kull är det än så länge Mascot som varit iväg, hans resultat har jag presenterat men vill du se det igen kolla in Ellis hemsida, finns under länkar.

Ha det bäst!!

Annica

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag blir såklart extra glad att det var en duktig lite stollare :)



Bra träning, kanske kan vara något framöver. Vi behöver också träna på RAKT.

2012-06-13 @ 13:39:05
URL: http://Karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Annika, Diesel o Indy

Låter som en kanon kurs! Jag ska till Lilla Träskaten på fredag, kurs Fredrik Lindström. Ska bli riktigt intressant!

2012-06-13 @ 18:11:27
URL: http://annikasvardag.bloggplatsen.se
Postat av: Sonja

Kan nog inte ta åt mej "äran" för Ossians MH, är nog något medfött hmm.
Är bara rädd att Ossian ska tro att tävlingar är ett nytt MH= lika med lattjolajbans.

2012-06-14 @ 11:39:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0