Sommar nu??

Regnandet har förhoppningsvis ebbat ut nu, har ju kommit för ett sekel eller två.. Trist för det har varit lite svårt sysselsätta barnen, bra för min pollenallergi och för svampen :)
 
Malin åkte igår till Peace And Love i Borlänge, hon har lovat höra av sig varje dag samt att sköta sig..Det tror jag såklart om henne men jag har ju inte koll på alla andra som besöker festivalen.... Ibland är det svårt släppa taget även om jag vet at mina stora barn är mogna att pröva sina vingar lite. Hoppas hon får kanonkul (men inte så roligt att hon ränker åka runt på festivaler för jämnan..)
 
Glad att SKK tagit fram nya bestämmelser i sina fodervärdsavtal vilka jag anser vara förbättringar. Särskilt välkommet är att man tagit bort möjligheten för en fodervärd att kunna köpa loss hunden som tidigare varit möjligt i "Köpeavtal för hund med bibehållen avelsrätt" samt att man kan bli tvungen betala skadestånd om man hindrar uppfödaren utnyttja sina avelsmöjligheter. Det finns även andra nyheter som förhoppningsvis gör att detta avtal kan vara mer användbart i framtiden. I det "vanliga" fodervärdsavtalet har man stärkt uppfödarens rätt disponera hunden för hälsoundersökningar mm samt begränsat antalet kullar uppfödaren har rätt till på en hane. Som uppfödare och då särskilt av en ras som flattar vilka kräver mycket, är det nästan nödvändigt att placera ut hundar på foder så att man kan bibehålla olika avelslinjer samt ha fler hundar involverade i sitt avelsarbete. Uppfödning är inte bara "här och nu" utan resultat av många års slit som förhoppningsvis ska ge resultat många år framåt... Alla hundar man behåller eller sätter ut på foder är INTE självklara använda i avel då de kanske inte håller måttet, det är ju något man får räkna med. Men för att inte bli så sårbar samt för att kunna ha flera tiklinjer samtidigt så är fodervärdssystemet bra och med dessa nya krav så blir det förhoppningsvis ännu bättre. SKKs juridiska avdelning uppger att det är just oenigheter kring fodervärdsskap som utgör den största delen av oenigheter och förhoppningsvis kommer detta minska i och med de nya avtalen.
 
Stort grattis till Irene och Koffi för A-höfter och armbågar ua, skönt! Nu är åtta av elva i Poker-Vexa kullen röntgade och alla med samma fina resultat. Nu håller vi tummarna för resten av det gänget och även för de två som är kvar i Peak-Pinglaklanen, även där är de röntgade A-barn :))
 
Viktigt, viktigt!!
Ni som använder Royal Canin och vill erhålla deras rabatt på hundmat måste anmäla det till mig, rabatten går via uppfödaren nämligen och ska registerar av mig. Säg till bums så blir maten billigare för er ;)
 
Hörni, nu blev det sådär mycket igen...
 
På lördag är det avspark för FRK Bergslagens Poängjakt, på lördag den 30e är det första gången och då på Kvinnersta i Örebro, klockan 10.00. Det är upplagt som ett WT med fem stationer, kommer bli kanonkul! Anmälan på plats, kostnad 40 kr. Man kan göra det lätt eller svårt, det är det fiffiga!!! Hoppas vi ses!!!!!!!!!
 
Tråkigt att det inte blir några foton i bloggen just nu, kameran har varit inlämnad och enligt reparatören behövs ett nytt objektiv.. Ska införskaffas så fort som mökligt för jag har lite abstinens..
 
Pingla har det bra hos familjen Boström, hon trivs som fisken i vattnet i deras radhusområde för det vimlar att katter att jaga *hmmmm*. Inte visste jag att hon var sån katt-killer, här hemma håller sig katterna borta av okänd anledning *harkel* Hon är nu i höglöp och beter sig enligt tillförlitliga uppgifter som en.. löpsk hynda :)
 
Igår var jag och Malin med Fixa hos Jens på träning. Jag tog med mig Polly och vi hade en trevlig och lärorik (som vanligt) kväll. Sofia dök upp lite senare så vi fick en möjlighete gosa med världens sötaste Spike <3.
 
Polly visade upp sin fart och attityd men också sin envishet, fick övertyga henne ibland om att dummiesen verkligen var där jag sa *hehe* Skönt att hon inte går ner sig, hon provar glatt igen och ger inte upp. Önskvärt vore mer lyhördhet, bra är hennes vlja att inte sluta försöka! Vi började i fyrkanten, jag vill cokså ha en perfekt klippt sådan... Vi fortsatte uppe i skogen och alternerade mellan linjetag och markeringar. Som vanligt en väl genomtänkt träning och en pedagisk Jens, längtar redan till nästa gång... Fixa och Malin fick till en fin träning och lite nya infallsvinklar, hoppas de får plats fler gånger för det är inte lätt komma med..
 
Träningen avslutades med korvgrillning och lite eftersnack.
 
Ikväll väntar biobesök för det är premiär på Ice Age 4. Tveksam om fjärde filmen kan vara något mästerverk men jag tippar att de små kommer tycka den är kul..
 
ha det bäst!
 
Annica

Kommentarer
Postat av: Cissi & Bonzo

Man kanske ska försöka komma iväg på lördag...

Svar: Ja!!!! Kommer bli superskoj :) Och så är det väl ändå dags få träffas :))))
Annica W Redlund

2012-06-27 @ 22:00:35
Postat av: Sonja

Jag använder Royal Canin och vill gärna få rabatten
Trevlig sommar!

Svar: Sonja! Har mailat Royal med dina uppgifter o du kommer få ett mail från dem med mer information! Trevlig sommar tillbaks!
Annica W Redlund

2012-06-28 @ 12:09:45
Postat av: Maria&Texas

Vi kommer till Örebro i morgon. Kör det lättaste så får vi se om det blir vildhästvarianten eller fina ingångar...
Hoppas du också kommer Cissi!:)

Svar: Vad roligt Maria!
Annica W Redlund

2012-06-29 @ 15:16:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0