Turné norröver..

Idag så får man väl säga att mitt och barnens sommarlov officiellt började, nu är vi lediga till den 13e augusti... Så himla skönt!

Vi åkte upp till min mamma som är kvar på SÖS, hennes sår på ryggen vill inte läka. Min mamma som fyller 90 i september är klar i skallen och det är synd att kroppen inte alltid lyder. Jag är säker på hon uppskattade besöket mycket även om det tar på hennes krafter. Hade först tänkt att bara åka med Malin och Richard men det gick bra med hela gänget. Alvin och Engla var som små ljus uppe hos mormor, en aning busigare sen i ilen *harkel*.

Vi har haft en intensiv helg, efter skolavslutningen så rullade jag, Thomas och de små iväg med husvagen för destination Ljusdal. Richard hade fyra kompisar hemma som sov över, de käkade visst sexton Billyspizzor till middag *hmmm*. Malin och hennes kompis var lite mer finsmakare och grillade :) De har haft det mysigt här hemma och Malin har jobbat, därför kunde hon inte följa med och starta Malte.

Mysig resa upp till vackra Hälsingland och en liten camping som låg vid en sjö med fin sandstrand, synd att fortfarande är så kallt i vattnet..

På lördagen åkte jag och Malte och startade på Unghundsderbyt, syrran Hilda med Anna startade också och så fick vi trevligt sällskap av Helena, Karin och Sara som har en golden.

Jag är så grymt nöjd med Malte, han är en härlig hund. Fokuserad, stark i alla miljöer och med suverän av och påknapp. Stadig vid min sida och uppmärksam i skott och kast.

Vi fick ihop 90 poäng/100 vilket kändes kanon, framförallt är jag nöjd att han håller ihop och arbetar metodiskt och med glädje. Vi hamnade strax utanför finalfältet men det var jag väldigt nöjd med, jag ville åka därifrån med den härliga känslan jag hade och det blev en låååång dag för finalisterna. Desto roligare att härliga Kicki Pilenås gick och vann, så skoj! Jag gick ju kurs för henne senast förra veckan och vi som tagit del av hennes tänk är inte förvånade över resultatet..

På ett UD är samtliga rutor markeringar, denna gång var de ganska korta med kluriga nedslagsplatser som gjorde att många hundar försprang sig.

Ruta 1

Den gjorde vi näst sist. Skyt och kastare stod uppe på en kulle med högre gräs, hunden skulle först över en slänt med kortare gräs och sedan  upp på kullen. Flera hundar såg en lucka i terrängen precis då de plockat upp dummyn och tog de ett språng eller två åt det hållet nollades de eftersom de sökte med dummy i mun.

Malte spikade markeringen, på vägen tillbaka fick han dock syn på en dummy som låg lagom utmanande i gräset två meter bakom där jag var anvisad stå. Jag fick säga "nej Malte" då han sneglade på den och det kostade oss lite..

17/20 p

Ruta 2

Denna blev vår sista ruta. Väldigt nöjd med Malte på denna, tycker inte han satte en tass fel... Vi stod med domaren uppe på en höjd och markeringen kastades rakt ner i en svacka, det var riktigt brant.

19/20 p och vad han drog för vet jag inte ;P

Ruta 3

Var inne i tät skog och dummyn landade bakom en gran, såg inte så svår ut men var lite klurig.

Malte spikade även denna, stadig med fint fokus. Kunde varit någon meter rakare in på inlevereringen om man ska vara petig men då är det detaljer.

19/20 p

Ruta 4

Vattenruta där hunden började på en anings gungfly, dummyn landade så de först skulle ut på blankvatten, över en ganska smal landremsa och sedan ut på blanken igen.

Malte har bra koll på att kolla på kastare och inte skytt och inte heller denna markering vållade några problem, snabbt och smärtfritt precis som de föregående. Ruskade sig men droppade inte dummyn på vägen upp. Jag har prioriterat att han inte släpper så det var helt okej.

19/20 p

Här bestod klurigheten i att dummyn hamnade bakom en stock, de skulle först hoppa över ett omkullfallet träd och sedan ytterliggare ett där dummyn låg precis bakom. Malte gick ut rätt och letade i området men fick jobba lite för att få in den, är väldigt nöjd med att han låg kvar och inte blev yvig, så bra! Precis då han greppat apporten och var på väg att hoppa över trädet så började man hamra ner en skylt bredvid rutan, Malte stannade upp och för att lokalisera ljudet och jag valde lägga på en signal för att "sejfa"

16/20 p

Även Malte underbara systeryster Hilda startade. Så himla duktig, riktigt nesligt med en nolla när resten var så bra! Men uppflyttnignspoäng på finfina 75 poäng visar väl att det finns resurser :)




Hilda med tofsen.. Alal bilder tagna av Vanja B


Ruta 1: 0 p
Ruta 2: 19 p
Ruta 3: 18 p
Ruta 4: 18 p
Ruta 5: 20 p

Hilda var en av dem som tog ett galoppsprång i "fel riktning" på första stationen. Hon är en härlig hund och Anna förvaltar verkligen henne väl. Hilda är ett yrväder (ni som såg gänget som små minns nog henne, tofs på huvudet, hälften så liten som de andra men dubbelt så busig..) men hennes förare Anna har onekligen tryckt på rätt knappar. Så är det köra Ferrari Anna *ler*



Hildaskutt





Och full fart till matte :))

Hem till Thomas och barnen och en skön och slapp kväll tillsammans. Minigolf och mys i husvagnen var ett perfekt sätt avsluta denna lördag!

Söndagen började nog väl tidigt, var som sagt ganska mör efter dagen innan.

Iväg till Sundsvall, vi var ju ändå nästgårds *nåja*

Utställning stod på agendan så då var även Thomas och barnen med. 

Malte först ut och faktiskt ensam i ukl. Tråkigt tycker jag för han står sig bra i lite konkurrens. Men domaren gillade honom ändå :)

Kritik:

Utmärkt typ. Maskulint vackert ädelt huvud. Utmärkt hals o rygglinje, tillräckligt vinklad fram, Välutvecklad kropp för åldern, utmärkta vinklar bra m utmärkta lår. Utmärkta ben o tassar, utmärkta rörelser, utmärkt presenterad, ej i bästa päls för dagen.

Exc, 1 ukk ck. Var med länge i bästa hane men till sist inte placerad. Däremot blev han bästa jaktprovsmeriterade hane :)

Ställde även Polly. Gjorde misstaget bada henne i sjön dagrn innan och pälsen var inte som jag ville ha den *suck*

Kritik:

Feminint huvud m trevligt uttryck, utmärkt hals, bra rygglinje, välvinklad fram och bak, tillräcklig kropp, bra rörelser, trevligt presenterad.

Excellent o fyra i klassen, Inget ck då domaren önskade mer kropp (den kommer, hon är ung..) och päls. Helt okej tyckte jag.

 Extra skoj att Tina och Triss (Bez Ami's Fist Last And Always) tog certet, härligt med duktiga och snygga hundar :))

Passade på att titta på två intressanta kullsyskon som jag är intressaerad av, jätteroligt se dem live! De gossarna ska jag hålla ett öga eller två på *ler*

LÅng resa hem blev det, först hämtade vi husvagnen i Ljusdal.. Men en härlig helg blev det!!

Ett jättestort grattis till superduktiga Agge med Vera, Ryegate's Running Wild Running Free. De har gjort en riktig hat trick och fixat LPI på tre raka, igår toppade med kanonbra 185.5 poäng. De har legat över 160 trots nollor på hopper och läggandet vid de andra tillfällena så kapacitet finns i mängder. 10 i helhet varje gång :) Agge, du är grym!

Glöm inte Flatfestivalen sista helgen i juli, working test, utställning och officiellt lydnadsprov där man kan starta på allt eller välja något eller ett par.

Poöngjakten också, kolla den och lydnadskurs om ni missade det i förra inlägget!!

Ha det bäst!!!!!!!!

Annica
 


Kommentarer
Postat av: Annika, Diesel o Indy

Grattis igen! Underbart att det gick så bra på derbyt! Och grattis till framgångarna för de övriga från kenneln! Jag hoppas på att hinna sammanställa lydnadsdatumen i morgon.

2012-06-11 @ 21:55:51
URL: http://annikasvardag.bloggplatsen.se
Postat av: Elli, Razzel o Mascot

Det ser ju riktigt trevligt ut på resultatsidan;-)

Naturligtvis så Grattar jag dig och Malte oxå MEN även Malin som tränat honom så bra;-))Det måste vara en Goo känsla att få såå fina poäng på rutorna!

Kram

2012-06-11 @ 22:23:11
Postat av: Karin & co

Finfint jobbat, grattis igen!

2012-06-11 @ 22:23:23
URL: http://karinochwilma.blogggratis.se
Postat av: Sara och Lhyra

Grattis till de bra resultaten i helgen!

Jättekul att träffas :)



SV: Ja till nästa unghundsderby får vi åka allihopa så ska vi se att jag nog klarar av att barnvakta tre barnsliga 40+are ;)

2012-06-12 @ 00:03:11
URL: http://sarate.se
Postat av: Annica o Lasse

Supergrattis!!!!!!!

2012-06-12 @ 17:21:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0