Massor har hänt :)

Jösses, idag vet jag knappt var jag ska börja... En synnerligen intensiv helg är snart slut och slut, ja det är nog jag också lite grann :) Tur det är måndag imorogn så jag får ladda om lite. Intensiv med jäklars vad rolig helgen varit!!

Får väl hoppas jag får med det mesta, minnet är kort men bra.. Börjar med ett roligt röntgenresultat, "Fixa" Ryegate's Get The Party Started från Pinglas första kull har A-höfter och armbågar ua. Stort grattis Malin! Vill allt sig väl så kan det bli Fixabarn här hemma i framtiden, Fixa är på "halvfoder" vilket innebär att jag har rätt till en kull, om det blir så får framtiden utvisa.

Jobbade natten till fredag, sedan var det finbesök från Närke som gällde och efter full rulle hela eftermiddagen sov valparna gott..

Upp tidigt lördag och iväg till EBK för det var dags för Malte att göra MH. Jag tycker att han gjorde ett supertrevligt MH och han visade verkligen att han står med alla fyra tassarna på jorden. Testledaren kommenterade också att Malin och han hade så fint samspel och så såg det verkligen ut :))

Här kommer beskrivningen med lite kommentarer:

1a Kontakt hälsning: 4 Tar kontakt själv el besvarar kontakt.

1b Kontakt samarbete: 4 Följer med villigt. Engagerar sig i föraren.

1c Kontakt hantering: 4 Accepterar, svarar med kontaktbeteende.


2a Lek1 Leklust: 3 Startar långsamt, blir aktiv, leker.

2b Lek1 Gripande: 3 Griper tveksamt eller med framtänderna. (Malte är ingen dragkampshund. Behöver inte en retriever vara)

2c Lek1 Dragkamp: 3Griper, drar emot, men släpper o tar om.


3a Förföljande: 3 Startar el apringer långsamt, Kan öka farten, fullföljer (Malin fick ge frikommando, Malte trodde nog det var stadgeträning..)

Gång 2: 5 Startar direkt i hög fart. Springer förbi bytet, kan vända.

3b Gripande: 1 Nonchalerar föremålet (Malte fortsatte förbi och trodde det var något helt annat som jagades än en trasa..)


4 Aktivitet: 3 Är uppmärksam o i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar.


5a Avståndslek Intresse: 3 Intresserad, följer fig utan avbrott.

5b Avståndslek Hot/Agg: 1 Visar inga hotbeteenden

5c Avståndslek Nyfikenhet: 3 Går fram t den dolda men talande figuranten

5d Avståndslek Intresse: 3 Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot

5e Avståndslek Samarbete: 1 Visar inget intresse. (Malte ville hellre ner o visa trasan för Malin.. Bra egenskap tycker jag :) 


6a Överraskning Rädsla: 2 Hukar sig och stannar

6b Överraskning Hot: 1 Visar inga hotbeteenden

6c Överrraskning Nyfikenhet: 4 Går  fram till overallen när föraren när föraren gått halva avståndet.

6d Överraskning Kvarstående rädsla: 1 Ingen tempoväxling eller undanmanöver

6e Överraskning Kvarstående intresse: 3 Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid minst två tillfällen


7a Ljudkänslighet Rädsla: 1 Stannar inte eller kort stopp

7b Ljudkänslighet Nyfikenhet: 5 Går fram till skramlet utan hjälp

7c Ljudkänslighet Kvarstående rädsla: 1 Ingen tempoförändring eller undanmanöver.

7d Ljudkänslighet Kvarstående intresse: 3 Stannar upp. Luktar eller tittar på skramlet vid minst två tillfällen


8a Spöken Hot/agg: 1 Visar inga hotbeteenden

8b Spöken Kontroll: 4 Kontrollerar och eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott

8c Spöken Rädsla: 1 Uppehåller sig framför eller bredvid föraren 

8d Spöken Nyfikenhet: 4 Går fram till figuranten när föraren har gått halva sträckan.

8e Spöken Kontakt: 4 Tar själv kontakt med föraren

9a Leklust: 4 Startar snabbt, leker aktivt

9b Lek gripande: 3 Griper tveksamt el med framtänderna

10 Skott: 2 Avtagande kontroller under lek/passivitet, Därefter oberörd (han stannade upp under leken då det smällde. Duktig jakthund som observerar skott! )

Trevlig gosse den där Malte, glad att Malin övertalade mig till att hon ville ha honom :))

Uj uj, hade inte skrivit ner allt detta om jag insett vilken tid det skulle ta *hehe*

Sedan hem och så tränigsträff här klockan elva.

Härligt gäng som kom och de gör framsteg hela tiden. Pinglas barn har nog lite hormoner i svallning men mycket har hänt som är positivt även med tonårskillarna :P Bra träning och mycket kul tillsammans precis som det ska vara.



Lite röj..



Tror vi väntar med plantera nytt tills de åkt :)



Fika i solskenet och valpgos var en bra avrundning, sedan fortsatte Jessie, jag och Helena (grattis till körkortet!) och Madde en stund till. Bra övningar för de lite äldre också och sedan var vi ganska möra..

Kvällen bjöd på gott från grillen efter promenad och att jag badat Malte och Polly, lite mör i kroppen sedan ;)

Richard hade tvättat och bytt däck på bilarna här hemma, vilken lyx med stora barn! Malin bjöd på goda kakor vilket heller inte var helt fel. Alvin och Engla är inne i "leka med kompisar hela dagarna" och ahr varit skönt trötta på kvällarna efter bus ute hela dagarna. Ganska poppis komma hem till oss och mysa med valparna en stund..

Tyckte jag var smart när jag redan på kvällen ställde om mobilen till sommartid.. Malin skulle upp tidigt till utställning i Högbo och jag skulle skjutsa henne till Kvicksund där Minna och Sanna hämtade upp henne. Så klockan ringde fem. Trodde jag.... Istället så hade ju klockan ställt om sig själv (nu vet jag att mobiler gör det *hmm*) så jag stolpade upp klockan fyra.



Kolla, en kaninboll!!



Grillen måste undersökas

Hem efter lämnat dotter och hundar och iväg till EBK igen för att kolla Maltes brorsa Ozzy som MH:ade idag. Såg riktigt trevligt ut, tror inte Sonja insett vilken stabil gosse hon har i kopplet.. Ganska nyfiken och lekdull med :))
Jättekul se!

Väl hemma hade Thomas städat (vad skulle jag göra utan världens bäste man??) och sedan fick vi besök både från Linköping och Hallsta, gissa om valparna sover gott ikväll!!! Så skönt att de kunnat vara ute en del dessa dagar också. 

Som ni märker har helgen varit fylld av många trevliga besök. Mycket trevligt vara uppfödare när man får träffa så många goa människor, då menar jag både nya och gamla valpköpare!!!

Malin kom hem sen eftermiddag från utställning, hon var nöjd och hundarna trötta. Väldigt stor konkurrens var det idag, nu är alla sugna på att tävla efter vinterns uppehåll..

Polly fick excellent och blev oplacerad i stoooor jaktklass. Hon ser nog lite ung ut i jaktklassen, gick ju upp i klassen för ett par månader sedan. Kanonkritik fick hon:

Feminint långt vackert huvud med underbart uttryck med bra hals o överlinje. Ngt sluttande kort, utmärkt skuldra, ngt rak överarm Mkt bra vinklad bak. Fantastiskt fin färg. Utmärkt kropp, päls o stomme. Parallel bak o fram rör sig mkt fint i sidled, proffsigt visad.



Polly

Malte fick även han excellent och placerades tvåa i konkurrensen. Hanen som vann tog sedan certet och jag tror de var sju eller åtta juniorer.



Malte

Kritik: Maskulin hane av utmärkt typ. Vackert huvud o uttryck. Mkt bra hals o överlinje. Bra förbröst, ngt rak överarm. Välvinklat bakställ. Bra benstomme. Behöver ännu utvecklas mer i sin kropp. Bra rörelser från sidan, ngt ostabilt fram. Mkt bra temperament.

Jag tycker det bara är positivt att han är under utveckling, en ung flat ska se gänglig ut för att bli lagom sen. Och hanen som vann är jättefin.

Just nu hittar jag inte bilderna från tränigsträffen eller MH:t, återkommer.

Hör av er ni som kommer på träning/knytis på långfredagen! Glöm inte berätta vad ni tänkte ta med!!!!

Nä, nu ska jag gosa ner mig en stund i soffan med maken!!

Ha det bäst,

Annica








 

Kommentarer
Postat av: Ulrika Olofsdotter

Tack för igår! Gustav ville nu på morgonen vrida tillbaka tiden till igår så att han kunde få mer valpgos. Snart så får han nog mer än nog ;) Roligt att se de små och få lukta lite på dem:) vi ses i nästa vecka.

2012-03-26 @ 07:20:02
Postat av: Sonja

Jösses!! Jag blir jättetrött bara av att läsa vilken helg du haft.

Som vanligt så blir man överraskad av vad man har i snöret.

Ossian uppskattade verkligen momenten, och kunde tänka sig att köra ett varv till.

Och va då frikommando, behövdes inte alls!

Som tur är hittade vi chipset så småningom.

Tack för träningen och supporten vid MH:et

2012-03-26 @ 09:44:54
Postat av: Jessie, Verk & Vega

Verkligen glad över att Malin "övertalade" dig om att behålla ett Vexa barn:) Otroligt nöjd över mitt!



Härligt att höra att Ossian oxå sköter sig & gör sin matte nöjd!



Kram till Er alla!

2012-03-26 @ 19:17:35
Postat av: Elli, Razzel o Mascot

Grattis till en "bra" helg! Trevlig o bra kritik på alla sätt o vis;-))

2012-03-27 @ 07:15:13
URL: http://www.ellraz.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0