Regnigt..

Passar bra med en stund framför datorn denna regniga förmiddag, att jag är förkyld gör ju att inomhusaktiviteter av det stillsamma slaget passar bra.

Vill passa på tacka alla fina vänner för pushning efter helgens bakslag, skönt med kloka kommentarer från folk som vet att man inte kan efter en eller ett par mindre lyckade tävlingar stämpla hunden som "sån" eller "sån". Dessutom kloka människor som varit med ett tag! Det är lite av mitt dilemma, jag har förmåga suga åt mig och gräva ner mig.. Tar åt mig när jag hör något negativt om mig/mina hundar/mina uppfödningar men tar inte riktigt till mig när det är tvärsom. Har kommit en bit på väg att sålla information, givetvis måste man som uppfödare kunna se objektivt på sitt avelsmaterial men jag ska vara mindre sträng mot mig själv och inte lyssna på "negativa energitjuvar" Nog om detta :)

Analyserar förstås helgen och beträffande Malte och Malin så är det bara inse att de just nu inte är på samma våglängd. Malte har ju alltid varit extremt enkel o lättlärd hund och hans matte har inte hängt med i svängarna nu när han blivit större och tar för sig mer, plötsligt är ett bra fotgående i jaktsitiuationer inte självklart för Malte utan han vill framåt och han vill apportera och han vill....!!! Det har då blivit struligt dem emellan då Malin måste inse att hennes lilla bebis (så får hon inte säga längre, *ler*) inte lyder henne på samma sätt. Malin var väldigt nervös på provet och då fotgåendet började strula på en gång (kul med skytt tyckte Malte) så tog det sen utlopp i att han inte ville komma in med allt vilt och dessutom var ovarsam med det. Malte som alltid varit väl lös i munnen.. Men, han är inte den första och heller inte sista hunden som gör så!

Här kommer deras kritik:

Samarbetsvilja: Bra vid sidan kan förbättras vid inlevering o avlämning. A 4

Sökarbete: Söker med stor lust o bra marktäckning B1 5 B2 5

Fart: Bra C 5

Uthållighet: Bra D 5

Näsa: Används E 5

Dirigerbarhet: Går i anvisad riktning F 5

Markeringsförmåga: Land Markerar bra, löser uppgiften snabbt
                                 Vatten Markerar bra och löser uppgiften mycket snabbt G 5

Skottreaktion: Uppmärksam H 5

Stadga: Lugn o tyst I1 5 I2 5

Apporteringslust: Ngt tveksam på vissa vilt (enligt domaren stod han och tittade på Malin och ville inte komma in. Låter ju onekligen korrekt då de har en konflikt..) Kunde ha kortare inlevereringar
J1 4 J2 3

Apportgrepp: Oroligt o ibland hårt. Provet avbryts under söket K1 3 K2 8

Simteknik: Bra L5

Vattenarbete: Arbetar gärna i vatten M1 5 M2 5

Hundtolerans: Stör ej och störs ej O5

Sammanfattande kritik: En hund som utför provet på ett bra sätt men alltför hård vilthantering gör att provet avbryts.

Ska bli spännande se om omvärlden kommer minnas Malte som "han som är hård i munnen" nu efter att jag publicerade detta ;-) Ni som sett honom annars i träning och på prov/ alternativt Malin och hans "prova på"prov vet att det oftast inte alls är så..


Polly då? Skriver ner den sammanfattande kritiken: En hund som utför fina markeringar men som blir störd under söket varför föraren avbryter. Lilla Pollan Trollan, tror det just gått troll på våra prov. Hemma är hon som ett jehu på söken, outtröttlig och i racerfart. Men i provsituation blir det inte samma hund. Spekulerar lite om detta låste sig förra hösten då jag skulle starta i Kisa trots att hon den gången var rejält skendräktig och inte "ville nåt". Vi startade då efetrsom jag tyckte hon var på väg upp ur hormondimman men kanske påverkade det henne mycket, hon är en mjukis. Funderar vidare..

Var på mycket trevlig träning hemma hos Jens igår och jag fick verkligen en bra känsla tillsammans med Cola. Äntligen! Vi har haft svårt hitta varann igen efter hennes skada och skadan gjorde det även oroligt här hemma i flocken, plötsligt tyckte Pollan att hon skulle ta Colas plats vilket inte uppskattades..

Igår däremot jobbade Cola och jag tillsammans, visserligen var hon synnerligen arbetsvillig och lite het vid min sida men dirigeringarna börjar sitta igen och hon lyssnar bättre och bättre. Härlig känsla!! Roligt gäng som drillades av Jens och efteråt blev det korvgrillning och lite firande av Tina, kennel Engsboda för hennes strålande insatser med flera hundar på prov, WT och i vänstervarv. Grattis Tina!

Pinglas päls har nu börjat rasa i massor, hon börjar mer och mer likna Svinto. Återupptaget träningen under lite mer allvar och det gillas av den svarta. Väldigt roligt se hennes jätteduktiga dotter Fixa på träning häromdagen. Fixa förs fint och klokt av sin matte Malin och det är en riktig lite pärla hon har. Utvecklar sig allt som det ska så kan det bli Fixavalpar här hemma i framtiden, hon är på sk halvfoder. Fixa gjorde även en supertrevlig träningstävling i söndags i lydnaden på EHDK. Fart, fläkt och attiryd! Malte startades också och gick också bra sånär som på inkallningen som inte var som den brukade. Startade även Polly, bara på kul för att göra nåt skoj ihop. Vi har ju inte tränat lydnad på länge men vi hade kul och det var huvudsaken. Malin startade även Pingla, hon nollade rutan (hennes trätogren som hon bara inte förstår. Ställer sig lika gärna till höger eller vänster om konerna) men på träningstävling är det ju så bra för där kan man korrigera. Hon tog även en nolla på fjärren för att gå tillbaka till henne under momentet. Mer träningstävligar åt folket!!!!

Apropå Fixa så glömde jag ju bort att även brorsan Bosse varit och röntgats, han var först ute av alla.. Således är fem av sju valpar röntgade i Pinglas första kull och samtliga med A-höfter o armbågar ua.

Låååångt blev det.. Men så är det också taskigt väder :)

Annica





Kommentarer
Postat av: Maria&Texas

Skönt när man känner igen sig i det du skriver. Här har jag nog inte heller riktigt hunnit med när grabben plötsligt blev stor! Och bra på träning går det men absolut inte på tävling. Men vi tränar massor vilket börjar ge resultat. I jaktträningen börjar dom otroligt struliga inlevereringarna bli jättefina för det mesta och jag gillar attityden han börjar få mot andra hundar. Utför sina uppgifter fast det plötsligt dyker upp hundar bredvid som är på promenad. Det är så härligt med minsta lilla framsteg! Och tävlingarna ska vi nog få till om ett par år eller så!:)Kram från oss!

2012-05-09 @ 11:08:29
Postat av: Karin & co

Jo jag har fått PM, vi har tränat lite nästan varje dag på att springa. Har fått lite tips av Sofia (som inte tyckte att jag skulle stå som en hockeyspelare?!!). Sofia har även känt lite på Miso, vi ska träffas i morgon också för lite sluttrimning och att hon får springa lite mer med henne, kanske hon kan hitta nyckeln till att få Miso lite mer aktiv :-)

2012-05-09 @ 21:31:23
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Bra att du tänkt till!

Stöter man på problem så är det bara att analysera vad det beror på, lista ut hur andra gjort som har haft liknande problem och sedan jobba vidare.

OCH när man löst problemet så är man en erfarenhet rikare och har blivit en bättre hundförare...

//Anna

2012-05-10 @ 13:46:58
Postat av: Anonym

Till Malin! Det har hänt fler Ryegatare att dom hel plötsligt förvandlats från "bebisar" till "kan själv för detta är jäkla kul stollar" på samma prov(kisa) för ett antal år sedan.

Den andra stollen lyckades den ägaren med att gå "lite fel av misstag" så hon hann sparka till grabben och tala om att nu skärper du dej bakom ett uthus när ingen såg.

När stollen skulle skickas på ett närsök rakt fram så struntade han i sin matte och gick åt sidan, fick en rejäl vindpust med viltdoft, vände och gick mot viltet.(duktig hund som går rätt sa domaren, ren jäkla tur sa matten..)

Han var totalt förvandlad och sprang som en tok, dels för att matten var nervös förstås men säkert för han upptäckte hur skoj det kan vara med prov..En flat är inte så dum att han testar gränserna hemma när man riggat svårigheter utan på prov där matte inget kan göra åt saken.

Just den gången så hade den matten ett första pris med hem men hon vet hur nära det var mellan framgång och fiasko.

Nästa gång så har du med dej din duktiga hund och har lite tur så går det vägen!!

//Kramar!

2012-05-10 @ 15:24:21
Postat av: Annika, Diesel o Indy

Vad härligt att träningen med hundarna har känts bra! Riktigt kul att Cola börjar kännas som vanligt!

Jag tycker det är super bra av dig att visa upp Maltes protokoll! Det visar att du är en bra och rak uppfödare! Det skulle jag satt på plussidan om jag var valpspekulant. Jag tror munproblemet kommer att lösa sig fint när Malin och Malte börjar prata samma språk igen!

2012-05-13 @ 22:12:05
URL: http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0