Upp och ner...

Alltid så väldigt mycket roligare blogga när det har gått bra på tävlingar men just nu är det inte så utan det har gått.. Riktigt dåligt :(

Jag antar att man måste få känna sig nere när det är så, det är ju bara en hobby och inte blodigt allvar men.. Med tanke på hur mycket tid och pengar (ingen upplyftande historia deklarera med andra ord...) jag lägger ner så ljuger jag ju om det inte är motigt. Sedan vet jag att det finns personer inom hunderiet som kanske gärna vill påpeka att "kolla där, hon/hennes hundar är minsann inte så bra som hon säger. Självklart är de allra flesta inte så men de få som utmärker sig gör att det stynger till lite.

Med lite perspektiv så vet jag att det kommer kännas lättare och alla vänner som jag träffat via hunderiet är ovärdeliga.

Idag har jag och Malin varit iväg och startat i Limmerhult, Östergötland ner mot Kisatrakten.Vi åkte hem med var sin nolla *trist* Väldigt trevligt och "enkelt" prov, bra domare och alla förutsättningar för att det skulle kunnat gå bra. Malin var jättenervös innan och det märkte nog Malte för de fick en konflikt direkt vid fotgåendet. Det gick sedan ut över hans vilthantering, det blev liksom inte alls något bra. Domaren tyckte det såg ut som han inte ville komma in med viltet till Malin och så var det nog, hon var nervös och arg att han inte betedde sig som hemma och han vill inte komma in med viltet.. Nu får de ta en lång paus och komma på rätt kurs igen, de är unga båda två och har tiden för sig. Tror nog att jag är en del av problemet som uppmuntrat dem till start innan de var klara *lätt vara efterklok*

Han  betedde sig inte alls så förra helgen då de startade på ett inofficiellt prov, där tappade han visserligen en kråka under inleverans och droppade ett par vilt men jobbade i övrigt bra.

Polly är startad två helger på raken med en trea förra helgen och en nolla denna helg. Båda gångerna är det det som normalt är hennes bästa sida, söket, som fallerat. Idag började hon så övertygande på två fina markeringar på land, ett närsök i vatten och två markeringar på vatten. Inget bra fotgående (perfekt hemma men hon vet när det är prov...) men det kan jag ta. Söket däremot, då blev det tungt. Jag antar att det är provsituationen som påverkar henne, ni som sett henne hemma vet att hon är en sökmaskin. Men på prov blir hon rejält störd och då låser det sig, samma sak var det förra helgen. Då jobbade hon ändå bättre än idag även om söket tidvis var osystematiskt och inte så effektivt, hon fick ändå in det mesta. Idag bröt jag henne efter första fågeln eftersom hon kom in tom flera gånger. Tittar jag i almanckan så noterar jag att det är precis nu som hon skulle fått valpar om hon varit dräktig (höglöp den första till tredje mars) men det är kanske bara jag som försöker hitat förklaringar? Jag har faktiskt inte märkt något att hon skulle vara påverkad denna gång :(

I onsdags var Malin och Malte och tävlade lydnad. De gjorde faktiskt ett jättefint program med bra känsla och attityd, tyvärr nollades ställandet. Tror de fick runt 150 poäng, det blev lite kaosartat då man efter pristudelningen insåg att man räknat poängen med de gamla koffecienterna. Malin och Malte såg samspelta ut och Malte utförde momenten balanserat och med glädje. 
 
Tre nya hd och armbågsresultat att glädjas åt, tre Pinglabarn (förutom Fixa som varit klar en tid..) är nu röntgade med hd A  och armbågar ua, Mascot, Rani och Enzo!

Ha det gott alla vänner,

Annica

Kommentarer
Postat av: Elli, Razzel o Mascot

Ibland så går det upp o ibland så går det ner... Helt onödig info kanske MEN vi har en förmåga att låsa oss på att det går dåligt! Talar av egen erfarenhet.. Tillfällena som går bra svichar bara förbi o vi lever på det en dag kanske två..

Bryt ihop o kom igen!! För det gör ni ju, båda två! Man får ju oftast inte veta varför utan kan endast spekulera. Ni kommer att vara än mer redo till nästa gång o då är jag säker på att resultatet blir det önskade:-) De som eventuellt svärtar ner dina hundar vet inte vad de talar om, men jag vet! För min är både bra inuti o utanpå!!!;-)

Avundsjukan är som ett gift, Gå på o lev "hund"livet medans de stannar upp o ser på!!

Kram

2012-05-05 @ 17:46:11
URL: http://www.ellraz.dinstudio.se
Postat av: Bloggaren

Tack Elli, det var fint sagt :) För mig blir det ju både ett misslyckande för oss som ekipage och för min kennel, det känns liksom dubbelt.. Malte tror jag är i en riktig tonårsfas, han behöver vila lite från jakten o särskilt nu när Malin även kör lydnad, det blir lite mycket. Jag försöker skaka av mig de dåliga sidorna av hunderiet (skitsnack och att man gärna framhäver det mindre bra hos andras hundar eller förare) men ibland är det svårare än annars. Kram tbx

2012-05-05 @ 18:06:35
Postat av: Ulrika Olofsdotter

Kram från oss! Ibland känns de tunga perioderna fler än de bra och man hamnar lätt i depp.......... Nya tag även om det känns tungt och skäms åt alla missunnsamma människor! Vi håller på dig! Kram Ulrika och väderflickorna :)

2012-05-05 @ 19:29:44
Postat av: Elli

Kan iof förstå hur du känner o tänker o kanske (förmodligen) skulle jag reagera lika...

MEN precition tar tid o ibland så vill vi mkt, det kommer det är jag säker på:-)

Kraven känns större men fortfarande så har du bra hundar o du är duktig sååå det löser sig!!

Som du sagt tidigar: Fina viner.... ;-))

2012-05-05 @ 19:32:24
URL: http://w
Postat av: Karin & co

Skit i vad alla säger. Ja du är uppfödare, ja det gick jättedåligt. OCH du är tävlingsmänniska. Det är trist att inte ha rätt känsla (vilket man kan ha ibland även om det går dåligt), men det kommer såna dagar också. Tänk dessutom på att du har många järn i elden. Skulle man kunna fokusera på bara hunderiet till 100%, visst skulle det vara skillnad. Men livet är ju inte så för de allra flesta. Jag förstår att det som kennelägare är viktigt att visa upp sig med resultat. Men det jag kan säga är att jag är nöjd med min hund och kennelmamma oavsett ;-) Ditt engagemang är värt lika mycket.

2012-05-05 @ 19:54:25
URL: http://karinochwilma.blogggratis.se
Postat av: Anna

Dom som är erkänt duktiga och nått stor framgång är dom som inte bryr sej om andras misstag. Och vad tusan betyder dom andras åsikter? Nada! Det är jättelätt att spela fotboll på läktaren..

Får Malin hjälp med problemet av någon som kan och dom får jobba ihop sej så löser det sej säkert. Det är inte första och enda hunden och inte den sista som misslyckas på ett prov, det har många riktiga duktiga hundar gjort oxå. Kämpa på och tänk på va kul det blir när allt löst sej igen!

2012-05-05 @ 21:13:39
Postat av: Sarah, Pippi & Wilda

Oh, vad synd att jag inte visste att du var här nere idag :(

Kram

2012-05-05 @ 23:46:20
URL: http://flattar.wordpress.com
Postat av: Sonja

Jag håller med Elli. Bryt ihop och kom igen.

Avundsjuka och missundsamma människor finns det tyvärr alldeles för gott om.

Alla råkar vi ut för bakslag, det kommer även att drabba de som snackar "skit".

Vi är glada för vår arbetsvilliga hund, och ditt intresse för hundarna även efter de lämnat din vård.

2012-05-06 @ 10:42:35
Postat av: Sofie (normalt sett med Zimply, Bonuz & Ezzet)

Äh vad tusan! Man får deppa när det går dåligt! Jag blir både arg, ledsen och besviken när jag vet att hunden kan och ändå vill det inte funka på prov! Just nu har jag dock lite annat perspektiv på det när jag lever utan hund. Tävlandet ÄR inte allt, det man saknar mest när man inte har dem är att bara få vara tillsammans med dem! Men, om några veckor kommer mitt kloka jag vara borta och tävlingsmänniskan tillbaka med besked! ;)



Hur som helst, ni kommer fixa 1orna båda två, hur lätt som helst! Det kommer fler prov! Vad gäller Malin så är det faktiskt bara jättetufft att göra första provstarten! Skit i vad folk säger, de kan inte påverka hur det går iaf!



Stor kram till er båda! Ta och tröstät lite ikväll så känns det bättre imorn!

2012-05-06 @ 20:17:22
Postat av: Helena, Vilja & Lystra

Men åh va tråkigt att läsa, självklart tråkigt att det gick dåligt på provet men tråkigast att läsa om alla andra känslor och tankar på vad missunnsamma människor runtomkring tycker och tänker!! Alla hundar kan ju reagera på ett helt annat sätt på prov , det är ju inga maskiner vi har, de har både bra och dåliga dagar och kan reagera på små detaljer hos oss och i omgivningen som vi själva inte noterar. Alla som tränar, tävlar och lever med hundar borde verkligen veta det! Du är en fantastisk människa, hundägare och uppfödare som ställer upp för alla dina valpköpare och vänner så om det är några som snackar skit så är der desto fler som pratar gott om dig och kennel Ryegates! Såklart kommer ni IGEN! Kramar till dig, polly, Malin, malte och resten av gänget!

2012-05-07 @ 07:57:20
URL: http://holmstorp.bloggagratis.se
Postat av: ulle,mio,max

Man får deppa när de går emot vettu;) Det är hundar vi lever-tränar-tävlar med o inte några maskiner. Tråkigt när folk ska tycka o tänka om sånt de inte vet något om...Vet prec hur det är;( Bryt ihop o kom igen!! De som har dig som uppfödare o vän, vet iallefall vilka duktiga hundar o människor du har runt i kring dig;);)



Massa kramar från oss

2012-05-07 @ 08:53:05
Postat av: Lotta

Gör som jag, skit i packet som snackar goja ;))

Ibland är det motigt för oss alla... men jag är helt övertygad om att jag framöver får gå in och gratta många gånger till diverse framgångar, och då också till din duktiga Malin!! Hälsa henne så jättegott från mig att vi har alla varit nybörjare och nervösa och att hon är tuff som vid så ung ålder går ut med en så ung pojke!!!

Stor KRAM

2012-05-07 @ 16:35:37
URL: http://www.friden.de
Postat av: Annika, Diesel o Indy

Vad kul att de hade en bra känsla och attityd när de tävlade. Det är det viktigaste! Jag har en idé! Jag ringer dig, tror det blir ikväll. Kram

2012-05-08 @ 15:51:50
URL: http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0