Vi har kursat

Hade denna helgen förmånen få följa med på kennel Sort Guldsträningshelg hemma hos Monica.
Tack snälla Monica för att jag fick hänga på!!

Först så skjutsade jag Malin på lördagsmorgonen till Trosa, hon och Malte var på ungdomsläger med SSRK Ungdom. De har haft en härlig helg, träning med både Anita Norrblom och Lisa Falck och besök på Swedish Game Fair (tror jag det heter) på Tullgarn. Malin är nöjd med sin grabb, han var mycket duktig både på markeringar, linjetag och närsök men lite lätt i rumpan då han skulle jobba i par... Var väl rädd att parkamraten skulle hinna först :) Hon märkte att Malte som normalt är superstadig blir lite yvig i fotgående och har svårt sitta stadig då de är ute på nya träningar med nya hundar och nytt folk. Bara backa i träningen med andra ord..

Sen styrde jag mot Sättertorp och kennel Sort Guld. Jag hade tänkt vara med i Jens och Sofias ökl grupp med Polly men Jens föreslog att jag skulle byta och träna med Anders Carlsson (kennel Carmals) i eklgruppen så det var Cola till hennes stora glädje som fick följa med ur bilen. Polly var kanske inte lika nöjd :P

Men visst var det klokt, jag är ju ganska ofta hos Jens och Sofia och tränar och det är alltid bra med nytt tänk.

Jag tycker det blev en riktigt bra helg! Anders är otroligt erfaren och jag gillar hans tänk. Jag kommer aldrig bli en superduktig hundförare men all kunskap man kan ta till sig gör ju även att det faktiskt hjälper mig i avelsarbetet.. Vad är en bra retriever?? Hur jobbar den?? Vad ska man ge akt på?? Det sätts igång många spännande tankar i huvudet och eftersom man aldrig blir fullärd lyssnar jag mer än gärna på duktigt hundfolk!

Anders gjorde inga supersvåra övningar men hade hela tiden ett bra tänk. Mycket duktig på att läsa våra hundar var han också.. Vi utnyttjade terrängen och vinden.

Under lördagen visade Cola vilken härlig markör hon är, när hon inte spikar dem så ligger hon i och jobbar sig fram. Men, jag måste jobba mer med näsarbetet! Hon är duktig och då har hon en tendens bli lite slarvig och yvig. Fick bra tips hur vi ska jobba vidare med det och det kommer jag ta till mig även med de andra hundarna. Under söndagen gick vi vidare, vi tänjde på gränserna och plötsligt kom jag till en magisk gräns där Colas naturliga förmåga satts på prov, här gällde det att använda alla sinnen..  Hon är en duktig markör fram till en viss gräns, den måste vi passera. Dirigeringarna blev långa med betoning på bra skick men också lita på hunden.

För många av dessa intruktörer så är A-prov det man främst tävlar på. Vet inte om jag kommer starta på annat än kkl men tänket är onekligen något att ta till även vid B-provsträning...
Och risken att mina hundar skulle bli "joystick-hundar" är minimal... Anders tyckte Cola var olydig *hmm*. Igår var hon riktigt olydig och det kändes väl sådär när hon struntade i mig. Idag gick det mycket bättre, hon lyssnade både på röst och pipa trots att avstånden på dirigeringarna var jättelånga. Jag försökte komma med "hon är självständig..." Anders bara tittade på mig och sa "hon är olydig.." Okej, han har ju rätt. Vi har långt kvar!

Trevligt gäng var det också, härliga Cilla från Öland, kul träffa Nina från Luleå som ägde Peak osv. Roligt också få se Techno, Pollys halvbror, jobba. Techno bor i Danmark och är framgångsrik på prov och utställning. Självklart bjöd hans husse Johnny alla på en "lille en" innan träning :P

Helgen var onekligen givande och jag tränar/lyssnar gärna på denna instruktör igen. Roligt träffa på nya bekantskaper!

Jag har åkte mellan och var hemma igår kväll. Barnen ville absolut titta på Eurovision, själv kan jag absolut klara mig utan.. Lyssnar aldrig på skvalpop från Albanien i vanliga fall, varför utsätta sig för det en lördagskväll?? Thomas somnade först, Alvin sen och kvar kämpade Engla, Richard och jag.. Nä, jag kan avslöja att jag inte såg allt *ler*

Finaste maken hade köpt en bikini till mig i morsdags-present. Han kom upp på morgonen och gav mig den innan jag skulle åka, bara en sån sak.. Att han på mäns vis köpt en bikini som han tyckte var fin ska han ha all eloge för. På kvinnors vis behöver jag däremot en som stadgar upp, trycker till och döljer.. Så den lilla söta blommiga men ack så avslöjande kommer bytas ut mot något mer rejält. Men tanken var fin :)))))

Ha det bäst nu!

Annica



Kommentarer
Postat av: Cissi & Bonzo

Jag har också en självständig hund ;) Han fick träna passivitet på fiskerundan. Snacka om taskig matte tyckte Bonzo... Sitta å titta på när det kastas en massa å sen bara få åka hem :)Vi kommer upp på lör :)

2012-05-28 @ 11:16:27
Postat av: Lotta

Förstår ni haft en härlig helg! Anders C har jag bara gått en halvdag A-provskurs för.... var jättenervös över vad han skulle säga om min buse - men en spontan kram från honom efter ett skick på nyskjuten and kände mig som drottning resten av den dagen kan jag säga ;))) Att Zäta kände sig som kung var väl däremot inget ovanligt ;))



Men att du aldrig skulle bli en bra hundförare var dumt skrivet - såklart du kommer bli!!!! och redan är! Sen är det svårt att träna många olika hundar - man får nästan ta fram anteckningsboken vet du för att komma på vilka kommandon man ska använda till den ena och den andra och den tredje ;))



Ha det gott så ses vi förhoppningsvis snart!



Kram Lotta

2012-05-28 @ 18:40:06
URL: http://www.friden.de
Postat av: Annika, Diesel o Indy

Åååå, vad avis jag blir!! Verkar som det var en toppenkurs!! Kul!!

Ja, när man får presenter från karlarna får alltid tänka att det är tanken som räknas!! Den sämsta presenten genom tiderna som jag har fått var en brödrost.... Jag hade ingen, men så är jag inte någon som rostar så mycket bröd. Meeen tanke var ju god..... ;)

2012-05-28 @ 20:18:21
URL: http://annikasvardag.bloggplatsen.se
Postat av: Sarah, Pippi & Wilda

Låter som en väldigt rolig kurs! Gränsen mellan att tänka själv och att vara olydig är hårfin ;) Hoppas Wilda snart är tillbaka efter sitt löp så att vi kan komma igång med träningen ordentligt igen!!!

Kramar

2012-05-29 @ 11:18:24
URL: http://flattar.wordpress.com
Postat av: Karin & co

HA HA Miso är också väldigt självständig ;-) Vilken modig man du har. Peter skulle aldrig våga köpa ens en t-shirt till mig! Bikini... det finns inte ens på världskartan.

2012-05-29 @ 13:15:29
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Karin & co

En fråga - är det min eller din almanacka som går efter en annan tidsräkning? 2 juni är väl ingen lördag?

2012-05-29 @ 13:17:03
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0