Ibland blir det inte som man tänkt..

Vill först passa på gratta Madde och Mozart till gk anlagsklass viltspår och syrran Hilda med matte Anna till snyggt jobb bland spöken och overaller på MH. Bra jobbat av Per och Zorro på jaktprovet i Eskilstuna i lördags också även om jag vet att ni önskat er "mer" än en 3:a i elit.. Synd att han missade markeringarna när han jobbade så suveränt annars!!
 
Skönt också att ytterligare en är röntgad i Peak-Pinglakullen, nu är Fille kontrollerad med A-höfter och armbågar ua precis som resten av syskonen! Bara en kvar att röntga :)
 
Nu till helgens äventyr i Norge, antar att det är en resa man kan skratta åt med tiden.. Men det tar ett tag :/
 
Från början skulle jag åkt med Kia och hennes valpköpare nere från Skåne, vår plan var att sammanstråla i Norge, umgås och starta på prov. Då börjar först deras ena tik löpa och så den andra.. Jag bestämmer mig ändå för att åka, bara startavgifter för mina två hundar var 1700 så jag hade ingen lust stryka oss.
 
Min snälle man som alltid ställer upp på mig gjorde det igen.. Ställde upp alltså. Han och de små åkte med till Norge och det var verkligen hur gulligt som helst <3. Alvin och Engla är så små att de kan tycka det är ett äventyr åka iväg även om det kanske inte är till världens roligaste ställe.
 
Vi åkte vid lunchtid på fredagen och om det var en kort tur in i Norge då jag och Jessie åkte så var den desto längre och slingrigare nu.
 
Campingen var verkligen ingen höjdare, den var invaderad av löskert folk.... Om det var en tillfällighet eller om de blivit placerade där vet jag inte men då några andra svenskar var tvungna ringa norska polisen pga en påtänd person som absolut skulle in till deras stuga :( Själv möttes jag på söndagsmorgonen av ett nerspytt handfat och en person som barrikaderade sig inne på en toalett med bara täcket som stack ut under dörren. Inte så mysigt..
 
Men så till provet då.. Norga har varit känt för att ha lite enklare prov än i Sverige men dessa var då tvärtom! I Norge kan man lägga upp ett prov precis som man vill, det finns inga "regler" som i Sverige så svårighetsgrader kan variera oändligt. Här hade de onekligen tagit ut svängarna! Kanske börjar även norrmännen ledsna på oss svenskar som tror vi kan åka över och tror vi ska sopa banan :) Var bara med på lördagens prisutdelning men det var inte en enda svenska hund med första pris i någon av de tre klasserna (två rutor nkl, en var i ökl o ekl)
 
Kan börja med att säga att proven var på fina marker och som vanligt var norrmännen trevliga och stämningen god. Att mina hundar och jag inte nådde några bra valörer är självklart inte provets/uppläggets fel utan vi fick lite nya upplägg fundera på.. Tror dock inte jag startar Malte mer i BK i Norge då jag upplever det som svårare bara det faktum att det är dummies och inte vilt.
 
Malte fick 3:or bägge dagarna i BK (tror jag, var inte kvar till prisutdelningen på söndagen men det är min känsla..)
 
Pingla fick 3:or i AK bägge dagarna (samma sak där, det är vad jag tror angående söndagen)
 
Lördagens BK och AK var vid samma lilla, lilla sjö. Det blev rejäla störningar för bägge klasserna då både kast och skott var väldigt nära..
 
BK upplägget var följande: In med en hund, först två enkelmarkeringar på land, sedan en dirigering där skytten sköt ett skott och sedan skulle de upp i en tät skog till dirigeringen.. Helt i klass med en ganska svår ökl-dirigering! Att skytten sköt år "fel" håll och sedan förflyttade sig ännu mer "fel" gjorde inte det lättare. Vattenjobbet var inget konstigt, det var gungfly så lite krångligt ta sig i och upp. Sedan kom söket och under tiden hunden var ute och sökte så började nästa hund. Vilken störning med skott och kast i vatten ca 15 meter bakom sökrutan *hmmm*. Som om det inte räckte med alla störningar från öppenklassen... Jag funderade på varför Malte sökte sig till vänster men fick förklaringen efter provet då man inte gick tillbaka samma väg man kom in utan alla hundar hade passerat den vägen på väg ut från söket.. Tyckte inte Malte gjorde något superjobb då han missade dirigeringen och fastnade lite till vänster där alla gått samt att han ville i vattnet när nästa hund var ute och simmade *hmm*
 
Ökl-provet var som sagt på andra sidan pölen. Min parkamrat började med en markering längs vattenkanten med skott och synligt kast. Sedan skulle Pingla dirigeras över viken (inget skott) där det låg ett sök... Två gånger var skulle de över viken för att söka, tufft! Då det var inne och Pingla tagit sin enkelmarkering skulle parhunden ta en dubbelmarkering där den ena landade över viken på ett annat ställe och den andra vid en liten gungflyö. Samma kastare gjorde bägge kasten så det gick onekligen en stund i förflyttningen. Pingla spikade den sist kastade men gick sedan upp på ön igen innan hon plockade in den först kastade, det gjorde nästan alla hundar. Sedan en dirigering ut i gungflyt efter en kanin. Kom de fel i vind så fick de näsa på vilt i en låda och det var no-no.. Jag var väldigt nöjd med att Pingla var så styrbar på vattnet! Domaren tyckte att hon skulle ha haft snabbare upptag och snabbare vänt upp mot mig med viltet i mun, det kan jag hålla med om. Han tyckte vidare att det var lite oroligt runt om oss men Pingla var jättelugn och fokuserad, det som nog stökade till det var mitt agerande för jag rörde mig en del för att inte fastna i gungflyn.. hade kängor med borde haft stövlar!! Jag var istället verkligen nöjd med Pinglas attityd, lugn, tyst och stadig hela tiden :)
 
Hade knappt tänkt starta på söndagen men åkte ändå. Inte lika svåra upplägg denna dag dock.
 
Nöjd med Malte denna dag, lite små skönhetsfläckar men itne mer än så. Lade ner apporten då han hävde sig upp på flyt, han tog sedan upp den och kom in som han ska. Lite snöpligt att han fick kritik för det medan domaren missade att hunden innan gjorde det samma för då stod han och skrev *ler*. På en av landmarkeringarna skulle de ta sig över ett mindre vatten och det bröt Maltes koncentration en aning men han kom igång fint igen efter att ha tagit vattenvägen. Tog för sig fint på söket och var mer fokuserad än dagen innan. Jag var mer nöjd med hans arbete än domaren :)
 
Även ökl-provet var mer "normalt". Vi började med ett riktat sök i vattenbrynet-en udde. Pingla var lite yvig men hittade ändå vilt. Tyvärr tog parkamratens hund hårt i viltet och fick avbryta vilket innebar att Pingla fick ta in hela fältet som stod näst på tur.. Började lite yvigt även här men jobbade upp sig bra, inga tendenser att stanna upp eller inte komma hem med viltet på en gång, skönt! Gjorde en fin landdirigering som faktiskt var enklare än gårdagens i nkl, här var det lite urhugget och mer naturlig väg. Spikade första i dubbelmarkeringen men trasslade lite på tvåan då det stod en ryggsäck vid ett träd som hon fick syn på. Hon löste dock uppgiften även om den itne var klockren. Gjorde ett fint vattenjobb och jag tyckte vi gjort bra ifrån oss, det känns skoj att gå vidare med Pingla även om det inte blev mer än en trea denna gång...
 
Sen väntade en låååång resa hem, och lite ältande från min sida i bilen var det allt.. Men nya erfarenherter hade vi med oss hem!! Och som vanligt roligt träffa massor med vänner från både när och fjärran :)))
 
Cola har varit hemma med Malin denna helg och verkade ganska nöjd med det!
 
OBS OBS OBS!!!
 
Har nytt telefonnummer from NU:
 
0707-91 97 31 Nytt abbonemang innebär fria sms/mms och att jag kan prata hur mycket som helst :) Passar mig perfekt!! Den gamla mobilen är ff i bruk men kollas inte av lika ofta!!
 
 
ha det bäst,
 
Annica
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karin & co

Uj! Det verkade riktigt svårt, hängde med på hälften av svängarna. Man får se det som en intressant och dyr erfarenhet. Spännande med jakten att man kan göra det hur knepigt som helst och så kan det väl vara i verkliga livet också, fast man inte bedöms lika hårt.

Svar: Rent allmänt tycker jag att genom att krångla till prov så tappar man lite av egenskapsbedömningen, iallafall i nkl. Här var det ex.vis inget vattenarbete alls i ekl ena dagen utan det var helt utformat som en walk-up. Man kan även vända på det och säga att det är spännande att man kan utforma proven efter eget huvud, det behöver inte vara fel!!
Annica W Redlund

2012-09-10 @ 22:41:58
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0