Så mycket skoj.. å lite tråkigt..

Men jösses, nu har det hänt sådär mycket roligt igen och jag har massor att skriva om.. Får se
om jag lyckas få ned allt på pränt!!
 
Får väl börja med det tråkiga, är inte säker längre på att Cola verkligen är dräktig :( Hon har visat alla tecken med svulla/rosa juver, kräktes i vecka tre, trött och kelen.. Midjan tappades även men nu har jag svårt att se någon dräktighetsmage. Två veckor kvar, det kan visserligen vara en liten kull (Cola är normalt uppdragen i buklinjen) men jag är inte säker. Trist om jag har rätt!!!
 
Återkommer om vad som händer!!
 
Får flytta nästa träning till helgen efter, ny dag blir den 29e kl 10.00. Meddela som vanligt om du kommer!!
 
Börjar med att gratulera duktiga valpköpare med duktiga hundar!
 
Grattis Sarah och Wilda till 178 p, klassvinst och LPII titel i lördags.
 
Grattis till Elli och Mascot till klassvinst och uppflytt i apellklass spår i söndags.
 

Elli och Macot. Inte bara spår som gäller här!
 
Vår Polly har ju bott hos Annika Westerlund och igår så startade de på Enköpingsprovet och det med den äran. 1:a nkl blev det och fin kritik. Så himla skoj, 1:a o provbäst i Norge för en månad sedan och nu 1:a här i Sverige!! Jätteroligt att det som hände på vårens prov verkar som bortblåst (då låste hon sig vid mig och gick inte ut ordentligt) och Annika har slipat till diamanten lite extra :) ))) Stort tack duktiga Annika!! Det var verkligen frustrerande i våras då jag verkligen visste hennes kapacitet och så gick det inte på prov!!!
 

 
Haha, inte ser hon smart ut Polly på denna bild.. Men hon är mattes underbaring :) Så härligt att hon nu bevisat på prov vilken härlig hund hon är!!
 
Samarbetsvilja: Är i gott samarbete med sin förare
 
Sökarbete: Bra söklust, täcker marken på djup o bredd o levererar samtligt vilt.
 
Fart: Bra fart
 
Uthållighet: Håller för prövningen
 
Näsa: Användes väl
 
Markeringsförmåga: Markerar utmärkt på land o vatten, sista vattenmarkeringen blir ngt omständig (ni som varit på Enköpingsprovet vet att det kan gå ganska rejäla vågor...
 
Skottreaktion: Uppmärksam
 
Stadga: Fast för fallande vilt, tyst i passivitet
 
Apporterignslust: Spontan m bra inleveringar
 
Apportgrepp: I huvudsak korrekt och mjukt grepp med bra avlämningar. Lite orolig på hårvilt (la ner kaninen en gång för att ta nytt grepp. Polly vill gärna bära allt "snyggt")
 
Simteknik: Simmar bra
 
Vattenarbete: Väljer väg men arbetar bra väl i.
 
Hundtolerans: Ok
 
Sammanfattande kritik: En tik med många bra retrieveregenskaper, visar god markeringsförmåga även om hon tappar fokus på sista vattenmarkeringen. Gör ett effektivt sökarbete och levererar samtliga vilt
 
1:a pris domare Kicki Pilenås
 
Ett tips till dig som vill ha en duktig privat tränare jakt/lydnad/bruks, gå valp-unghundskurs med inriktning på tävling osv, ta kontakt med Annika :) Hon bor i Stockholm. Jag kan förmedla kontakten.
 
Samtidigt som Polly var iväg och var duktig var jag, Malin och Malte samt Maltes syrra Hilda med matte Anna och även webmoster Åse med Yoda iväg på utställning till Smedjebacken. En trevlig dag i trevligt sällskap med andra ord!!!
 
Malte och Pinglasonen Enzo var först ut "av de våra" i ukl. Enzo fick Excellent och kom trea i klassen, roligt att ni kom och "överraskade mig" :) Bra jobbat Elin!! Malte vann klassen med ck och kom sedan fyra bästa hane, jättebra och kul. Domaren kommenterade att han såg solblek ut och det gör han ju efter en sommar med sol (nåja) och bad. Han kommer mörkna nu i höst och pälsen är på väg tillbaka. Riktigt skoj att han hela tiden blir placerad Malins grabb och att så många domare uppskattar honom!
 
Hilda ställdes även hon i unghundsklass och hon fick ett VG men blev ändå fyra i klassen. Hilda är ännu outvecklad men det har hänt massor sedan hon var hälften så stor och dubbelt så lätt som de andra i valplådan.. Och hennes främsta kvalitéer sitter inne i huvudet :)
 

 
Hilda. Med tofsen på huvu
det :)) Nu var den dock borttrimmad..
 
Åses tik fick ck och blev tvåa i championklassen så det var ett nöjt gäng som åkte mot Eskilstuna igen.
Hej då till Åse, hem och byta om och så vidare till Mariefred för andjakt, här går det undan!
 
Jessie med Verk och Vega var redan på plats och som vanligt fick vi en härlig dag med duktiga skyttar, god mat och fina marker. Malin var grymt nöjd med Malte, han förstod snabbt vad som gällde och jobbade hårt och länge. Tog skammat vilt som han aldrig gjort annat! Anna fick vara med utan Hilda (som dock fick prova på apportera nyskjutet vilt) och jag är nöjd med mina hundar och jag tror Anna var nöjd kunna hänga på :) Jessie var nöjd med Verk och tant Vega jobbade på :) Det första Malin frågade imorse när det är dags igen :))) Inte annat än att både vi och hundar var lite trötta när vi kom hem..
 
Lördagen var inte alls "hundig" för min del utan vi var till Stockholm och firade min mamma som blev hela 90 år!! En härlig dag och en glad och ganska pigg mamma, kusiener som lekte som tokar och många vänner och släkt som ville komma och gratta jubilaren. Perfekt!!
 

 
Mamma med alla barnbarnen
 
 
 
Anna och Hilda kom sedan och sov över och Malte blev glad med syrran i huset som ville busa :))
 
Lite annat:
 
Glöm inte anmäla till FRK Bergslagens utställning 27 okt i Kungsör! Dagen efter är det SSRK Mjölby.
 
Glöm inte boka hd-edröntgen om det är aktuellt!
 
Ni med Pingla/Melkerbarn, finns intresse för FART test? Anordas i Flen, kostar nu 600 kr och är en heldag.
 
Valpträff o träningsträff är under planering, har fått mitt schema från jobbet och ska bara synka med eventuella tävlingar.
 
Ha det gott!
 
Annica
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Helena Bäck

Vi kommer gärna på Farttest, bara vi får ett datum i god tid. Ha det gott!

2012-09-17 @ 22:46:45
Postat av: Ulrika Olofsdotter

Vi vill också gärna komma på FART-test!

2012-09-18 @ 08:08:40
Postat av: Jessie, Vega & Verk

Tack igen för att man fick följa med på jakten! Alltid lika trevligt å Malte var duktig!

Grattis till alla fina resultat som trillat in under veckan!

Kanske kan komma den 29:e....får höras;)
Kramen

2012-09-18 @ 10:14:40
Postat av: Lisa Piteå

Grattis till fina resultat! Men såå tråkigt om Cola går tom, håller tummarna!

2012-09-18 @ 17:16:37
Postat av: Sonja

Grattis till alla fina resultat.
Duktiga hundar och duktiga förare.

2012-09-19 @ 09:07:45
Postat av: Anna

Man är inte trött på en andjakt, det gör inte ont i benet när man haltar(om man är på jakt alltså) och ju mera vass och skit ju roligare är det!
Matten fick för sej att jag var trött igår och att jag hade ont i benet och att det var för jobbigt för mina unga ben.Så hon BAND mej! Himla irriterande men jag kunde gnaga av trädet så jag kom loss! Lite jobbig att dra en gran bakom sej i vassen men jag hittade en jägare som löste problemet. Du skulle sett mattes min när jag hittade henne med en and i munnen. Först kände hon inte igen mej, hon trodde jag skulle sitta kvar och vänta vid en jäkla gran. FNYYS.
När vi kom hem var matte skittrött, Molle skittrött och sov med BoT täcke och benskydd. Jag studsade in i huset och undrade när middagen skulle serveras och vilken långpromenad husse o jag skulle ta på kvällen. Lite ont i benet men det är bagateller i sammanhanget. Det är skitskoj med andjakt!! Husse o jag tog långprommis idag och jag är inte halt så det var tur jag såg till att få vara med hela tiden igår.
Är man snart 8 är man en man i sina bästa år! Puss från Muss!

2012-09-19 @ 20:45:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0