Här går det undan..

Än så länge går det bra med Malte och tjejerna, vi har dem tillsammans men separerar dem när vi inte har uppsikt. Han försöker pussa på dem men värre än så är det inte. Får se hur det känns nästa vecka *hmmm*
 
 
Blev inget vidare förstora en redan suddig bild från mobilen.. De två löpande brudarna
 
Idag var jag iväg till Strömsholm och gjorde en gonioskopiundesökning på både Malte och Polly, det är en undersökning som är "utöver" och inget som rasklubben kräver, den vanliga ögonlysningen  gjordes förra veckan. För er som har tankar göra den så kom ihåg en sak, gör vanliga ögonlysningen samtidigt! Den är subventionerad eftersom det är krav på den, hade jag gjort båda samtidigt så hade det varit betydligt mer skonsamt för plånboken.. Man lär sig av sina misstag! Och det är tur jag har ett jobb som gör att jag kan hålla på med uppfödning ;-) Gonioskopi utförs då man tror att den undersökningen gör att man kan hitta hundar med disposition för Glaukom. Så här skriver avelsrådet:
 

Avelsrekomendationer:(glaukom) • Gonioskopi undersöka föräldradjuren. Tills vidare finns ingen avels- eller hänvisningsspärr på hundar med anmärkning. Men man skall ha i åtanke att med allvarlig PLD löper större risk att få valpar med samma defekt. De hundar som utvecklar glaukom har ofta mycket omfattande PLD.

Man graderar i ua, lindrig, måttlig och kraftig och samtliga är alltså okej använda i avel. Polly var ua, Malte lindrig vid dagens undersökning (man gör bara den en gång). Vi pratade med avelsrådet efteråt och det enda de sa man bör tänka på var att man inte bör para Malte med en tik som har kraftig. Undersökningen är lite omdiskuterad eftersom de veterinärer som gör den gör så olika värderingar, det var som duktige Nils Håkanssson som jag var hos idag förklarade: "om du och jag går ut och ställer oss i skymningen och var för sig ska säga när det är mörkt så kommer vi har olika uppfattningar" Intressant hur som helst och jag kommer fortsätta undersöka trots att det kan utläsas olika och så få flattar är undersökta. Jag röntgar ju även armbågar på mina hundar trots att det inte är krav på det, min uppfattning är att man ska kolla upp det vi kan kolla upp. Väldigt stolt över mina duktiga hundar som verkligen är hur skötsamma som helst vid alla veterinärbesök, idag var det en veterinär under utbildning som även hon skulle titta och känna så det blev en lång dag :-)

 
Fartfylld Malte

 

På förmiddagen var Douglas här och gick sitt första blodspår. Både jag och matte trodde nog han skulle vara ganska "på" men istället så var han väldigt noggrann, fokuserad och missade inte en droppe. Han gick med ganska låg kroppsställning och tyckte det var lite läskigt men samtidigt väldigt spännande. Han fladdrade ut någonting utan gick med näsan i spårkärnan. Förstod inte riktigt grejen med klöven på slutet men det kommer :) I övrigt så upplevde jag honom som överhuvudtaget mer balanserad, han och hans kullsyskon är väldigt rara men är överdrivet sociala vilket gör att hussar och mattar fått träna på att inte hälsa/bry sig om/ andra hundar och människor. De har liksom gått upp i spinn bara de sett en person närma sig och det har varit lite jobba på. Kul se att det ger resultat!!

 

 Douglas och Ulla

Apropå Douglas så vill jag passa på klargöra att även den kullen, alltså Melker-Pingla, är välkomna på träningsträffen den 20:e. Man kan kanske inte göra allt men endel och att sitta passiv och se på när andra hundar är alltid bra!

 

Börjar bli dags planera inför lägret i början i april, bra att du gav mig en spark i baken Helena *ler*. Eftersom jag troligen inte har någon egen hund träna med så kommer jag hålla nybörjarapporteringen. Fundera på vad du vill träna och återkom!

 

Vi har varit ganska duktiga och tränat hundarna malin och jag här nu när snön smält undan lite, trist bara att det är isgata på vissa ställen. Än så länge är Malte duktig när löpbrudarna är med och så länge det går får de träna ihop. Han har haft härlig fart och inte stannat och kissat där flickorna varit. Får se vad jag säger nästa vecka ;-) Planen är att låta tikarna kissa in ett skogsområde där Malte sedan får göra ett sök utan att själv stanna och kissa.. Både Polly och Cola har sin vanliga fart (det vill säga hög..) vid träning men jag tycker nog de sover lite mer än normalt

 

Ha det bäst,

 

Annica

 


Kommentarer
Postat av: Jessie, Verk & Vega

Jag vill oxå ha en skog "inkissad";) som Verk får träna på:D

2013-01-11 @ 14:49:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0