Underverken <3

 
Hej mamma!!
 
Tiden står på något sätt stilla när man får valpar...
 
Dagarna går åt att kolla att allt är lugnt och fint i valplådan och att mor och barn mår bra. Cola sköter dem väl och hennes temperatur ligger bra, det är en indikation på att alla efterbörder kommit ut som de ska (blir någon kvar så är det stor risk att tiken får infektion). Mjölken verkar rinna till fint och jag märker ingen tendens till stockning som annars det är risk för i början innan valparna börjat äta ordentligt. Håll tummarna för att det fortsätter lika bra!!
 
 
Tikens slickande ger både arttillhörighet och stimulerar blåsa och tarm..
 
Det blir ju lite vakande på nätterna och fyra dygn utan riktig sömn börjar ta ut sin rätt *hmmm* Såg hur Thomas studsade till imorse när jag kom ner (jag, Cola och valparna har intagit Alvins rum), med Konsumkassar under ögonen och en hudton som nog mer var gråblek är rosig.. Jag erbjöd honom nattvaken men han avböjde vänligt men bestämt ;-)
Skönt att det är lite ljusare på kvällarna nu, jag hinner med gå ut med de andra när Thomas kommit hem. Skönt med frisk luft, inne hos valparna är det ganska varmt med tanke på att så små valpar har en lägre kroppstemperatur.
 
 
Valparna är inne i något som heter den nyfödda perioden och den är mellan dygn 0-13. Valparna kan själva inte reglera värme så det är både risk för överhettning och likväl som för kyla. Ögonen och öron är stängda, ögonen börjar glimma till runt dygn 10-12 hos de flesta och kolla in de underbara krumelurerna i deras öron :-) Det är, trots att tiken är den som sköter sina valpar, viktigt med tidig kontakt med människor (här pratar vi om några få) då luktminnet är tidigt.
 
 
 
Håll till godo med lite fler av Malin och Ellens bilder! Nästan så man kan känna valpdoften :-)
 
 
 
På återbloggande,
 
Annica
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0